Turmål

Bislingen 39 besøk 1 poeng

Turlengde: 4,8 km tur-retur
Startsted/parkering: Mylla utfartsparkering.

Turbeskrivelse: Det stiger kraftig oppover mot gamle Bislingen Fjellstue i 2,4 km. Ved den gamle fjellstua ligger innsjekkingen for denne turen og returen kan gås samme vei.

Aktivitet: Langrenn.
Turlengde: Langrenn: Ca. 15 km.
Startsted/parkering: Mylla utfartsparkering
Dersom man ønsker en litt lengre langrennstur, kan man gå rute 1 til innsjekk og gå videre vestover over Bislingflaka, nordvestover mot Mylla og østover tilbake til Mylla Dam langs Åstjernsvegen. Dette er en flott rute der man vil få mye bakker i flott skogsterreng ned mot Mylla.

RUTE 3

Aktivitet: Brede ski
Turlengde: Rundt 5-6 km tur-retur. Avhenger av hvor man velger å tråkke spor.
Startsted/parkering: Svartbekken utfartsparkering.

Turbeskrivelse: Et alternativt utgangspunkt er fra Svartbekken skiparkering ved Harestua. Dette kan være et fint alternativ om du ønsker å benytte deg av brede ski og kombinere tråkkede skispor med den nedlagte alpinløypa på Bislingen. Her er det åpen og fint terreng som innbyr til frikjøring ved gode snøforhold.

INFORMASJON
Bislingen ligger i Lunner Kommune, utenfor Romerikes grenser, men i samme markaområdet som flere av våre turer. Turmålet ligger på en av de høyestliggende og mest snøsikre delene av Nordmarka og har lang skisesong, hvor løypene i 2020 varte helt til midtveis i mai måned. Turmålet ligger ved den tidligere Bislingen Fjellstue, som var ‘fjellhotell’ og kafe for skiturister bygd i 1967, på den tida hvor skiturisme ble et synlig tegn på velferdsutviklingen etter krigen. Fjellhotellet ble revet i 2020, men turmålet består og passer for både langrennsløpere og de som vil utforske Nordmarka med bredere ski. Her ligger blant annet et gammelt skitrekk som fremdeles egner seg som ski- og akebakke. Høydedraget Bislingflaka strekker seg oppunder 700 moh og kan nås fra mange steder avhenger av hvor langt du vil gå. I Skiforeningens løypenett er det kun kreftene som setter grenser på hvor langt du ønsker å gå.

Thomas Sandholt Lund,  960 41 316
Fjellsjøkampen 26 besøk 1 poeng

Turlengde: 15 km tur-retur
Startsted/parkering: Gjødingssætra. For å komme til Gjødingssætra kjører man på E6 og tar av på avkjøring 55. Her kjører man forbi bensinstasjonen, Nebbenes Kro og tar til venstre i rundkjøringen. Deretter over E6 og rett fram i neste rundkjøring på fv180 Østre-Hurdalveg. I Hurdal sentrum tar man rett frem i første rundkjøring og til venstre i neste fortsatt på fv180 (Vestsidevegen). Kjør deretter 3,4 km til Hurdal Kirke og ta til høyre på fv180 (Skrukkelivegen) retning Brandbu. Kjør deretter 3,9 km. Her er det skiltet Fjellsjøkampen, ta av til høyre inn på Gjødingsetervegen. Følg denne veien og du vil komme til en bom hvor du må betale via SMS - følg skilting til parkeringen og deretter er det bare å ta fatt på toppturen!

Turbeskrivelse: Det beste utgangspunktet for Fjellsjøkampen er fra Gjødingssætra, hvor det går skiløype til topps om vinteren (7,5 km om Abbortjennet fra Gjødingssætra). Fra parkeringsplassen på Gjødingssætra følges skogsbilvegen nordvestover. Skogsbilvegen følges langs Fjellsjøen, skiløypa svinger etter hvert mot mot høyre. Her er det godt skiltet. For å finne ut av føreforholdene til topps, og om løypa er preparert kan dette sjekkes på skisporet.no eller mobilappen skisporet.

RUTE 2

Aktivitet: Brede ski, fottur og truger
Turlengde: 5,4 km tur-retur
Startsted/parkering: Gjødingsætra

Turbeskrivelse: Fra parkeringsplassen på Gjødingssætra følges skogsbilvegen nordvestover. Etter noen hundre meter går sommerstien opp til høyre, her er det godt skiltet. Denne kan følges om man ønsker å bruke brede ski, gå fottur eller truger til topps i bratt terreng.

Tips: Om du går med toppturski eller fjellski og ønsker en lang dagstur, kan du ta med Bjønnåsen (825 moh) i samme slengen, som er den nest høgeste toppen på Totenåsen. Et utgangspunkt som gir flere høgdemeter er da ved utløpet av Høversjøen, helt nord i Hurdal kommune.

INFORMASJON
Fjellsjøkampen er den høgeste toppen på Romerike med sine 812 meter over havet og ligger i Hurdal kommune. Den er en av kun to topper over 800 meter på Romerike, hvor Lushaugen på grensa mot Hadeland er noen få centimeter lavere. Høgda gjør også at toppen er særdeles snøsikker og har lang skisesong med skiløype helt til toppen (sjekk skisporet.no eller Skiforeningen for løypemeldinger). Snømengder opp mot to meter er ikke uvanlig her oppe. Av den grunn er toppen en ypperlig vintertopp for langrenn, toppturski, truger og til fots hvis sommerløypa er oppgått.

Thomas Sandholt Lund,  960 41 316
Kjøltjernhytta på Mangenfjellet 19 besøk 1 poeng

Turlengde: 10 km tur - retur
Startsted/parkering: Utgangspunktet for turen er parkeringsplassen ved Saugmyra. Fra Lillestrøm kjører vi Fv170 i retning Bjørkelangen. Ved Lierfoss svinger vi inn til venstre mot Nordre Mangen, etter 900 meter tar vi igjen til venstre og følger Autenveien i ca. 220. Her følger vi skilt til høyre, på Nordre Mangen vei / Fv. 236. Veien følges ca. 7,7 km til vi har Saugmyra parkering på venstre side.

Turbeskrivelse: Fra Saugmyra parkering er det merket skiløype og til Kjøtjernhytta. I starten er det en moderat jevn stigning før vi kommer inn i et nydelig område med flere store åpne myrer. Ønsker man å gå lenger på ski, er det en rekke muligheter å velge mellom. På det beste, når det er snørikt, er det rundt 80 km med oppkjørte skiløyper i området.

Aktivitet: Fottur
Turlengde: 9 km tur - retur
Startsted/parkering: Sugmyra parkering.

Turbeskrivelse: Fra Saugmyra parkering er det merket en løype for fotturer. Det er veldig tydelig skilting i retning Kjøltjernhytta. Det er lagt ut klopper flere steder i stien som er tilrettelagt for fotturer. Velg gjerne skotøy med godt grep og som tåler en del fuktighet. Terrenget er veldig lettgått og egner seg for de aller fleste. Snø kan gjøre det mer krevende å gå løypa.

INFORMASJON
Kjøltjernhytta ligger rett ved idylliske Kjøltjern. Her er det gode muligheter til å raste utendørs og hytta er vanligvis åpen med servering på søndager på vinteren. Mangenfjellet er et flott naturområde i Aurskog-Høland kommune. Løypene og stiene her, samt et par hytter driftes av Mangenfjellet Turlag. I tillegg tilrettelegger turlaget for bålplasser med ved som man fritt kan bruke. Det legges ned et enormt dugnadsarbeid for å tilrettelegge for fine turer og naturopplevelser på ski og til fots. Støtt gjerne turlaget for innsatsen som gjøres.

Brynhild Askvik, 98643218
Marifjell 31 besøk 1 poeng

Turlengde: 17,4 km tur – retur
Startsted/parkering: Grustaket ve Nordåsen. Utgangspunktet for denne turen er den store skiparkeringa ovenfor Nordåsen Skistadion i Nannestad Kommune. Kjør E6 til Jessheim (avkjørsel 50 eller 51), og ta E16 mot Gardermoen og Hønefoss. Ta av fra E16 mot Maura i Åmålkrysset. Kjør gjennom Maura og rett fram i neste rundkjøring. Ta til venstre rett etter Esso. Følg Holkebyvegen oppover 1,5 km, til en rundkjøring (snuplass for bussen). Herfra kjører du ca 5 km innover skogsbilveien forbi en bom og forbi Nordåsen skistadion, opp til den store skiparkeringa. Herfra er det godt skiltet med kart og flere mulige ruter til toppen.

Turbeskrivelse: Marifjell og Nordåsen er blitt viden kjent i distriktet for strålende skiløyper og lang skisesong. De siste årene har det vært opp mot to meter snø på toppen og skiføre helt ut i mai måned. Denne turen er naturlig nok mest egnet for langrennsski. Ønsker du å gå lengre er det mange løyper å velge blant.

Aktivitet: Toppturski og truger
Turlengde: Varierer ut fra hvor du legger opp din rute
Startsted/parkering: Grustaket ved Nordåsen

Turbeskrivelse: Hvis du ønsker å gå din egen veg til topps er både toppturski, fjellski og truger et godt alternativ. På toppen er det et lite utsiktstårn med vid utsikt over Romerike og Hadelandsåsen, samt ei hytte man kan søke tilflukt i på kalde og vindfulle dager. For å sjekke føremeldinger anbefales mobilappen Skisporet, eventuelt ‘Nannestad og Bjerke løypekjørerlag’ på Facebook.

Tips: Ønsker du å bruke toppturski anbefales det å ta noen avstikkere langs ruta, for eksempel innom Klofjell og Kvernsjøberget, som begge har åpent og fjellignende landskap som kan gi både utfordrende og morsomme skiopplevelser i løssnøen (OBS: Kvernsjøberget har bratte skrenter godt over 30 graders helning, så her kan det vær skredfare).

Melbyhøgda 32 besøk 1 poeng

Turlengde: 16 km tur – retur
Startsted/parkering: Hermods plass. Hermods plass er den største parkeringsplassen midt oppe på Minneåsvegen / Fv554 mellom Hurdal og Minnesund. Se Google maps link.

Turbeskrivelse: Fra skiparkeringa ved Hermods Plass på Minneåsen følges Tisjøvegen 5,7 km nordover til løypa mot Feiring tar av til høgre. Her følger så 2,3 km på scooterkjørte løyper forbi Trøllkjerka og Høgdeputten til Melbyhøgda, hvor innsjekkingen for turmålet ligger (totalt 8 km). Kortere turer er fra Vesle Byua (4,5 km), fra Almelia (2,6 km), eller fra Hurdal Skisenter (4,7 km).

Aktivitet: Toppturski eller truger
Turlengde: Varierer ut fra hvor du legger opp din rute
Startsted/parkering: Feiring kirke.

Turbeskrivelse: Fra parkeringsplassen ved Feiring Kirke kan du enten benytte deg av jordene oppover lia, eller følge Kjerkelinna 850 m oppover, til Høgdevegen (kjerreveg) tar av mot venstre. Om du følger du jordene oppover med toppturski, gå fra kjerka rett oppover lia til der hvor Svendbyvegen starter, følger denne 100 meter oppover og tar av mot høgre hvor du krysser Feiring Ils lysløyper. Her finner du Høgdevegen som du følger opp til Melbyhøgda. Når du kommer til Melbyhøgda kan du sjekke inn på turmålet, men det anbefales en svipptur mot venstre opp til Spelkampen (602 moh) hvor utsikten er enda bedre og du får noen ekstra svinger dersom du bruker toppturski.

INFORMASJON
Melbyhøgda, eller bare Høgda for lokale, er en del av Høgdevegen som var en gammel ferdselsveg for presten. Feiring og Hurdal hadde felles prest frem til Feiring ble en del av Eidsvoll kommune i 1964, og da måtte presten ha en dugelig ferdselsveg mellom bygdene. På toppen av denne vegen, akkurat der terrenget bikker nedover mot Feiring ligger innsjekkingspunktet for Ski på Topp. Punktet ligger rett nord for Spelkampen (602 moh) som er en fin topptur for toppturski og truger i tilknytning denne turen. Her er det flott utsikt over Mjøsa og fine nedkjøringsmuligheter ned Høgdevegen og over jorder ned mot Feiringkjerka. I området ligger også Trøllkjørka som er en trollignende steinformasjon rett sør for Spelkampen.

Mistberget 66 besøk 1 poeng
RUTE 1 – PÅ STI FRA ÅSLEIA - HOVEDRUTE – DENNE RUTA ER MARKERT I KARTET

Aktivitet: Fottur, truger eller toppturski
Turlengde: 6,3 km tur – retur
Startsted/parkering: For å komme til parkeringsplassen på Opsahlteiet kan du ta avkjørsel 56, dersom du ankommer via E6. Følg riksveg 181 mot Eidsvoll (første avkjøring etter Nebbenes hvis du kommer fra sør). Følg vei FV181 ca 1 km. Ta av til høyre og følg skilt mot Åsleia (fv1596). Kjør videre nordover og oppover ca 3,5 km til Opsahlteiet. På venstre side er det turskilt mot Mistberget. Her er parkeringsplass. Se Google maps link.

Turbeskrivelse: Fra Opsahlteiet på Åsleia går den vanligste stien til topps om ‘Lykkens Grube’, en gammel gruvegang tilhørte Eidsvold Jærnverk (opprettet 1624). Her går det folk hele året og man kan ta seg opp til fots, med truger eller med toppturski med langfeller ved gode snøforhold. Fra parkeringa er det ca 900 meter å gå innover på vegen. Deretter går stien oppover til høyre. Det er merket med skilt, og det er blåmerket løype. På veien opp passerer du den gamle jerngruva, som ofte fylles med is vinterstid. På toppen står det et 16 meter høyt gammelt brannvakttårn, og fra dette kan du se utover store deler av Romerike og inn i nabofylkene. Tips for nedkjøring på ski: ved gode snøforhold og pudder går det en kraftgate i østlig retning fra toppen som ender opp i et stort hogstfelt (hvor du kan fortsette tilbake til parkeringa på Opsahlteiet). Her er det mulig å leke seg med ski når det er nok snø

RUTE 2 - PÅ SKOGSBILVEI FRA TISJØEN

Aktivitet: Fottur, toppturski eller truger
Turlengde: 12,8 km tur – retur
Startsted/parkering: For å komme til Tisjøen, taster du inn “Mistbergvegen 1” i kartappen, eller følger rutebeskrivelsen: ta av E6 ved Minnesund (avkjøring 58), følg skilting mot Gjøvik Ffv33) i cirka 3km til Minneåsvegen, hvor du tar av mot Brandbu/Hurdal. Etter 3,9km ankommer du ved grusvegen som tar av til venstre mot TV-tårnet på Mistberget, ca 3,8 km mot toppen

Turbeskrivelse: Fra Tisjøen på Minneåsen går det skogsbilveg helt til TV-tårnet på toppen, og er et godt utgangspunkt til fots og med ski eller truger hvis man ønsker det. Følg skogsbilvegen i 3,6 km, til TV-tårnet. Herfra kan du følge stien sørover til brannvakttårnet.

RUTE 3 - BRATT FRA SPETALEN

Aktivitet: Toppturski eller truger
Startsted/parkering: Spetalen. For å komme hit følges samme avkjøring fra E6, ta av til høyre og følg skilt mot Åsleia (FV1596) også her, men følg skilting mot Eidsvoll Bygdetun innover Spetalsvegen. Dette er betalingsveg og du følger denne ca. 4,4 km til en gammel setervang, hvor den brattest turstien mot Mistberget starter.

Turbeskrivelse: Fra Spetalen (eventuelt Kvedalen, om du ønsker flere høgdemeter) går den bratteste og mest direkte stien til toppen, som er mest egnet for truger og toppturski. Her er det færre som går vinterstid, men det er mulig det kan være oppgått her også. Tips: Her er det bratt terreng hele vegen med mange hogstfelt, så om du ønsker liker frikjøring er dette en fin rute ved gode snøforhold.

INFORMASJON
Mistberget, eller Messbærje’ som det uttales for lokale (672 moh), er kanskje den mest gjenkjennelige toppen på Øvre Romerike og kan sees fra hele Romerikssletta. Toppen er meget populær både sommer og vinter, og det er som regel mulig å ta seg til fots hele året. Stien er som regel oppgått, men i mildværsperioder kan det bli isete og glatt. Da kan det være lurt å benytte seg av den nordlige ruta fra Tisjøen. Toppen har et gammelt brannvaktstårn som utkikkspunkt og byr på vid utsikt over hele Romerike, og fra tårnet og Rauknerten (utsiktspunkt vest for toppen) kan man se helt til Norefjell og Hallingdal. Det er også mulig å se Synnfjell i klarvær. Ved gode snøforhold er Mistberget velegnet for toppturski, hvor man kan leke seg i flott skiterreng mot Spetalen/Kvedalen, Åsleia eller Minnesund. Det er flere utgangspunkt for Mistberget, avhenger av føre, fremkomstmiddel og vanskelighetsgrad. Tips for nedkjøring på ski: Det er mye fint og relativt åpent terreng i sørlig retning fra branntårnet, i retning Spetalen.

Ramstadslottet 44 besøk 1 poeng

Aktivitet: Fottur
Turlengde: 13,4 km tur – retur
Startsted/parkering: Losby.

Turbeskrivelse: Man kan starte bak låven på Losby Gård og gå tvers over golfbanen. Løypa går forbi et idyllisk lite bruk med navnet Østmork. Dette bruket ble sannsynligvis ryddet i vikingtiden. Videre går løypa på Setertjernveien fram til Putten som er en del av Mønevann, her tar vi inn til venstre inn i Djupedalen. Opp gjennom Djupedalen er det en ganske jevn stigning. Omtrent ved kommunegrensa mellom Lørenskog og Rælingen går vi forbi Djupedalshytta. Det er en hytte som eies av Losby bruk og som leies ut på korttidsavtaler. Løypa går videre forbi Djupdalsmyra. Opp mot Ramstadslottet er det en del stigning.

De røde løypene, det vil si skiløypene, kan være våtere enn de blå. Derfor anbefales det å følge blå løyper dersom man går på beina.

INFORMASJON
Ramstadslottet er Østmarkas tredje høyeste topp med sine 394 moh. Det sies at det var en bygdeborg på Ramstadslottet i folkevandringstiden, ca. 400-600 år e.Kr. Ordet «slott» ble ofte brukt om slike borger. Navnet kan også komme av at det er en topp som kan sees fra mange kanter og at det er en topp med god utsikt.

Brynhild Askvik, 98643218
Ringdalshytta 169 besøk 1 poeng

Turlengde: Ca. 8,5 km
Startsted/parkering: P- plasser til venstre mot skogkanten i tilknytting Tæruddalen Skianlegg, Tærudhallen eller Tæruddalen Skole

Turbeskrivelse: Fra parkeringsplassen følger du lysløypa innover og skilting til Ringdalshytta. Etter ca. 1 km tar du av til høyre fra lysløypa og følger skilting videre. Første del av turen er i svak stigning. Turen går videre i nydelige natur over åpne myrer og relativt flatt til du når Ringdalshytta (Ringdalskoia). Samme vei tilbake til parkeringsplassen. Ved nok snø er det oppkjørt nydelige spor i flott, bred trasé. Det er vanlige klassiske spor, i tillegg er traseen såpass bred hele veien at det er suverent for å skøyte. Flott å benytte hodelykt!

Fra Ringdalshytta kan du også gå videre, gjerne innom Busterudvangen, å få en rundtur i det flotte løypenettet i Romeriksåsen. Som et annet alternativ for de som ønsker en lengre tur, kan det anbefales å legge til en runde eller to i lysløypa ved parkeringsplassen.

RUTE 2

Aktivitet: Fottur, truger eller brede ski
Turlengde: 9,8 km

Turbeskrivelse: Fra parkeringsplassen følger du lysløypa innover og skilting til Ringdalshytta. Etter ca. 1 km tar du av til høyre fra lysløypa og følger skilting videre. Første del av turen er i svak stigning. Turen går videre i nydelige natur. Etter ca. 4,5 km kommer du inn på skogsbilvei som tar deg de siste hundre meterne til selve Ringdalshytta. Tilbake følger du de første 100 m samme veien som du kom i fra. Ta av til venstre i stikryss skiltet Ulvedalen. Følg stien og det flotte landskapet. Terrenget er slakt nedover før du tar deg opp igjen og kommer inn på lysløypa igjen. Herifra følger du lysløypa ned til parkeringsplassen.

INFORMASJON
Ringdalshytta ligger i Gjerdrum kommune, lett tilgjengelig midt i løypenettet i Romeriksåsene syd. Det serveres varme og kalde drikker og noe å bite i. Hytta drives av Skedsmo Skiklubb og har åpent helgene i vinterhalvåret. Ringdalshytta kan også nås fra Gjerdrum (Askjordet) og Harasletta.

Tore Wiken, 91177809
Skreikampen 21 besøk 1 poeng

Turlengde: 8,6 km tur – retur
Startsted/parkering: Utgangspunktet vårt, Øverbygda, ligger helt nord i Feiring og i Eidsvoll kommune. Plott inn Øverbygda på kartappen, eller følg rutebeskrivelse: Kjør nordover på E6 til avkjøringen før Minnesund. Ta til venstre i første rundkjøring, inn på Feiringvegen (Fv33) og over broen som krysser E6. Kjør rett frem i de to neste rundkjøringene og fortsett på Feiringvegen. Kjør på Feiringvegen i 18,8 km. Ta deretter inn på Stubberudvegen, avkjørsel på venstre side av vegen. Her er det skiltet til Skreikampen. Fra avkjørselen er det ca. 3,5 kilometer på grusveg (først Stubberudvegen, så Øverbygdvegen) til parkeringen på Øverbygdvegen. Vi vil oppfordre alle våre deltakere til å ta hensyn til dem som bor i området, både hva gjelder kjøring og parkering.

Turbeskrivelse: Når det er nok snø kjøres det opp langrennsløype til toppen. Det er Feiring IL som kjører opp her. Sjekk gjerne Feiring IL eller Skiforeningens løypeoppdateringer. Løypa følger oppover skogsbilvegen mot Skomakartjennet og svinger av mot Skreikampen ved St. Paulsgruve. Løypa er scooterkjørt og egner seg best for klassiskski og ski med kortfeller og langfeller. For å sjekke løypestatus kan du sjekke Skiforeningens hjemmesider eller mobilappen iMarka.

Aktivitet: Fottur, truger eller toppturski
Turlengde: 4,6 km tur – retur
Startsted/parkering: Øverbygda

Turbeskrivelse: Det korteste alternativet følger sommerløypa opp gjennom skogen, hvor det ofte er oppgått sti også om vinteren. Dette kan være et godt alternativ for truger, til fots (om stien er oppgått) eller ski med langfeller (randoneeski, telemarkski, fjellski). Skogstien er tydelig blåmerket. I tillegg er det skiltet enkelte steder. Legg merke til at det, etter ca. 1 km, er skiltet en alternativ rute til toppen. Denne er skiltet som «Skreikampen via Haralè. Denne ruten er om lag 1,5 km lenger, samt at den er veldig bratt og noe ulendt på slutten, før toppen. Denne er uegnet vinterstid. Tips: Hvis du går med randoneeski/telemarkski kan det også være gøy med en avstikker til Langtjennåsen, hvor du kan få 100 høydemeter med morsom skikjøring mot Holmtjennet.

INFORMASJON
Skreikampen er Eidsvoll kommunes toppunkt (698 moh) er også den høgeste toppen langs Mjøsa og byr på storslått utsikt mot Hedemarken, hvor du kan se helt til fjellene rundt Lillehammer, Østerdalen og Trysil. Toppen er også et yndet turmål vinterstid, med langrennsløype helt til topps i åpen og fin fjellskog. Turen egner seg godt for langrennsski, fjellski, toppturski, truger og til fots hvis sommerstien fra Øverbygda er oppgått.

Varingskollen 28 besøk 1 poeng

Turlengde: 8,6 km tur – retur
Startsted/parkering: Parkering: P- plasser i tilknytting til alpinanlegget og langrennsanlegget. Følg skilting til den øvre parkeringsplassen P1

Turbeskrivelse: Fra parkeringsplassen går du inn i lysløypa og følger denne til du møter skilting Familieløypa. Turen opp holder vi oss på nordvestsiden av alpinanlegget og følger skilting Familieløypa / Varingskollen opp mot toppen. Etter hvert møter du noen kryss, her følger du frtsatt skilting Famlieløypa / Varingskollen. Stigningen på totalt ca 340 høydemeter er stort sett jevn hele veien, men har noen slakere partier og noen litt brattere partier. Terrenget er preget av granskog og noen mer åpne partier.
Siste del av veien opp vender du retningen mot nord og du ankommer Toppstua fra sørsiden, dvs motsatt side av der skitrekket ville tatt deg opp.

Aktivitet: Brede ski eller truger
Turlengde: 5,2 km tur – retur
Startsted/parkering: P-plasser ved alpinanlegget

Turbeskrivelse: Fra øverste parkeringsplass holder du til venstre og følger skilting Randoneeløype . Turen opp holder vi oss på nordvestsiden av alpinanlegget og følger skilting Randoneeløype opp mot toppen. Stigningen på totalt 340 høydemeter er stort sett jevn hele veien, men har noen slakere partier og noen litt brattere partier. Terrenget er preget av granskog og noen mer åpne partier. Enkelte steder anbefales det å ta en liten stopp og nyte utsikten som økes i takt med høydemetrene du bestiger. Siste del av veien opp vender du retningen mot nord og du ankommer Toppstua fra sørsiden, dvs. motsatt side av der skitrekket ville tatt deg opp.

INFORMASJON
Varingskollen er en ås i Nittedal kommune i Viken. Den har en høyde på 546 meter over havet og er et kjent landemerke i Hakadal. Varingskollen er et gammelt vardested allerede fra eldre jernalder og har også sitt navn knyttet til dette (forstått som 'vaktmannskollen'). Tidligere i moderne tid sto det også et utkikkstårn på toppen. I dag er kollen mest kjent på grunn av skisenteret ved samme navn.

På toppen venter den ærverdige Toppstua på deg som er full av historie! Denne flotte stua i laftet tømmer sto klar da alpinsenteret åpnet i 1963 og er et kjært samlingspunkt for både alpinister og markas mange skiløpere. Ta deg en pause her oppe og nyt den fantastiske utsikten over Nittedal, Nordmarka og Romeriksåsen. Enkelt serveringstilbud med pølser, vafler og snacks. Toppstua drives på dugnad av Hakadal IL.