Turmål

Håmmårn 195 besøk 1 poeng
Posten ligger på Grønnlihåmmåren (Håmmår’n), 455 moh, og befinner seg i Sørbygda på Gåsbakken.
Fra toppen kan vi bl.a se Vassfjellet mot Nord/Øst, Ilfjellet (Rennebu Kommune) i Sør/Vest og flere fine fjell i Trollheimen i Sør.
På samme turen kan man gå av en avstikker til Hotell Norge der hvor Sabotørene gjemte seg i et lite krypinn under 2. verdenskrig.
Turen opp til toppen tar ca. 20 min i rolig tempo. Det er 100 meter stigning og er ca 0,8 km lang.
Noe bratt, men det er en familievennlig tur😊.

Ankomst:
Kommer man fra Hovin, ta av mot Røe på Jønlandsmoen, kjør ca 2 km til man kommer til et skilt det står Hotell Norge på høyre side.
Kommer man fra Korsvegen eller Gåsbakken ta av mot Røe v/ brannstasjonen, og kjør ca 3 km til man kommer til Hotell Norge skiltet som da befinner seg på venstre side.Kjør til endes og parker på gården. Følg merking til toppen.
Almåsåsen 764 besøk 1 poeng
Almåsåsen kan nås fra flere startpunkt. Det er en fin forlengelse av turen fra Svarttjønnmyrhauan. Eller med start fra Gåslandsdalen, der vi også vil starte på Vårsleppet 20. mai. Fra toppen har du fin utsikt over store deler av Hølonda.
Bassenget 4 besøk 1 poeng
På Hølonda har vi et flott tilbud i svømmehallen på vinterhalvåret. I 2019 er bassenget åpent mandag, tirsdag og onsdag.

Første badedag 2021: Mandag 4.1.2021

Mandag
Småbarnsparti:
1. pulje: kl. 17.00 - 18.00
2. pulje: kl. 18.00 - 19.00
Helsebad: kl. 19.00 - 20.00

Tirsdag og Onsdag
1. pulje inn: Kl. 17.00 (opp av basseng kl. 17.45 og ut av garderobe kl. 18.00)
2. pulje inn: Kl. 18.00 (opp av basseng kl. 18.45 og ut av garderobe kl. 19.00)
3. pulje inn: Kl. 19.00 (opp av basseng kl. 19.45 og ut av garderobe kl. 20.00)
Barn har ikke adgang til siste pulje.
Djuplihøgda 169 besøk 1 poeng
Fra Gåsbakken, kjør fylkesvei 475 mot Hovin (Tømmesdalsvegen). Ta av Tømmesdalsvegen mot Løkken (fylkesveg 741, Skåldadalsvegen) etter 5,5 km. Kjør vegen ca 7 km. Skilt på venstre side på veien, merket Djuplia. Parkering her. Merket sti fra motsatt side av veien, følg denne forbi Djuplia og opp på høgda der posten ligger ca 200 meter nord for høyeste punktet.
Elgshøgda 592 besøk 1 poeng
Elgshøgda er trimposten som du må gå lengst for å nå i de flotte skiløypene på Jårakjølen. Du følger samme løye som til Tomåsen med start fra Langbakken, men når du kommer til krysset ved Tomåsen kan du velge å gå raskesete vei til venstre eller en litt lengre runde til høyre. På godværsdager kan vi anbefale å ta hele runden.

Elgshøgda kan også nås på sommerstid, men da vil det være flere kortere alternativer enn å starte fra Langbakken.
Fælfætte 1886 besøk 1 poeng
Fælfætte er en populær tur med start ved butikken på Korsvegen. Denne ruta er brøyta på vinteren og er en lett tilgjengelig tur hele året. Og vil du gå litt lengre kan du fortsette til Svarttjønnmyrhauan.

Utgangspunkt for turen er Coop Korsveien. Følg RV 708 sørover ca 400 meter og ta av til høyre på gårdsvei til Gaustadlykkja. Følg gårdsveien gjennom gårdstunet og videre opp åsen på skogsvei. Posten ligger på høyre side rett ved skogsveien – avstand fra utgangspunktet er 2,5 km. Retur samme vei, eventuelt fortsett videre vestover på skogsveien (til høyre i veikryss etter 200 meter) og videre ned i Gåslandsdalen. Sving til høyre og fortsett nordover langs Gåslandsdalsveien. Følg veien rett fram til Rønningsbakken og ned til utgangspunktet ved Coop Korsvegen – hele rundturen er i underkant av 6 km.
Geocache 4/2021 38 besøk 1 poeng
Gå opp til toppen på nordsida
Grevsjøen 1463 besøk 1 poeng
Grevsjøen er en fin tur både sommer og vinter, da det kjøres opp skispor fra lysløypa når det er nok snø her.

På sommerstid start ved skistadion ved Eid skole. Følg riksvei 708 ca 200 meter mot Melhus, skilt mot trimpost ved 2. avkjørsel til venstre. Følg merking langs Stasjonsvegen. Etter ca. 1.3 km sving til venstre ved skilt IHK, følg merket sti opp til trimposten, ca. 500 meter.
Grøtkrysset 167 besøk 1 poeng
Dette er en av fem sykkelposter idrettslaget har. Med start fra Korsvegen sentrum er det 3 km i retning Gåsbakken, sving venstre mot Kvål til krysset ”Grøtan”, ca 7 km. Posten ligger til høyre i krysset.
Hogsterveien 161 besøk 1 poeng
Dette er en av fem sykkelposter Leik har. Start ved Gåsbakken skole, ta av vegen mot Næve. Følg vegen mot Nævet ca 2 km, ta av til høyre der det er bomveg og følg denne ca 4 km til enden av veien.
Hove 391 besøk 1 poeng
På Hølonda har vi fem sykkelposter, Hove er en av de. Med utgangspunkt i Eid skole. Følg RV 708 langs Ånøya mot Melhus. Sving til venstre, mot Børsa. Posten er plassert på postkassestativ på høyre side, ca 200 meter opp bakken.

Husåsen 2868 besøk 1 poeng
Med denne trimposter oppe på Husåsen ønsker vi å lage et alternativ til Grevsjøen for de som ønsker å trimme uten ski på beina.
Jutulsten 85 besøk 1 poeng
Jutulsten er stor konglomerat som ligger oppe på Sunnsetkjølen, den kan nås fra fler steder. På vinteren kjører Hovin IL opp skiløyper opp til steinen. Og på sommerstid anbefaler vi å følge merket løype til trimposten Øvre Kåstjønna. Derfra er det merket videre til Jutulsteinen. Terrenget er preget av myr.
Langåsåsen 278 besøk 1 poeng
Start fra samme sted som når du skal til Svarttjønna. Når du har passert Svarttjønna følger du merking over ei lita myr før du starter stigninga opp mot toppen av åsen. Her får du fin utsikt over deler av Hølonda.

Skiltet fra Krogstadbakken.
Liin 821 besøk 1 poeng
Start ved Eid skole, passer ishockeybanen og ta til venstre. Følg merket vei og sti til toppen. Turen er bratt, knapt 2 km lang.
Merket 173 besøk 1 poeng
Dette er en av fem sykkelposter på Hølonda. Fra Gåsbakken skole følg hovedveien mot Svorkmo i ca 6.5 km. Posten befinner seg ved snuplass på venstre side.
Midtsommarløpet 2021 81 besøk 2 poeng
Innsjekkpunkt for Midtsommarløpet 2021
Morsjøen 911 besøk 1 poeng
Morsjøen er den første av tre trimposter du kommer til om du går på ski på Jårakjølen. På vinterstid er det kjørt opp flotte skispor fra Langbakken som fører deg rett til Morsjøen. På sommerstid er det også fint å komme seg opp på kjølen, og da er det mange fine utgangspunkt for turen opp til Morsjøen, idrettslaget har merka løype fra Langbakken som også fungerer på sommerstid.

Avkjørsel i Jåradalen mot Klefstad, merket som skiløype. Følg marking fra parkeringsplassen til IL Leik og Jårakjølens Venners skianlegg på toppen av Langbakken. Følg skispor frem til Morsjøen ca. 4.5 km
Mælberget 166 besøk 1 poeng
En flott tur på Gåsbakken er opp til Mælberget. Start ved Gåsbakken skole, følg vegen mot Næve, parkering ved Stornævet (ca 5 km), den innerste gården på denne veien. Følg så merket vei/sti opp lia fra Stornæve. Vei/sti fortsetter i skog og myrterreng og går delvis gjennom kubeite. Posten ligger på bergknaus til høyre for hytte på toppen.
Ramberget 368 besøk 1 poeng
Denne posten gir en flott utsikt over Korsvegen og Ånøya. Den kan nås både med start fra Hjultjønna, og via Liin. Det er også sti opp fra Gaustadvannet, men den er bratt og kan være sleip, så hvis du ikke er ute etter ei skikkelig motbakkeøkt anbefaler vi deg og ta en av de merka rutene.
Merket løype fra Hjultjønna: Merket rute til Ramberget fra Hjjultjønna: Start ved Korsvegen sentrum, følg Hølondvegen til veikryss, merket mot Kvål. Følg Bennavegen 3, 7 km og ta av til venstre merket mot Hjultjønna. Parker ved Hjultjønna. Følg merket veg nord-østover mot Skjestadlykkja gård. Ta av til venstre ved gårdslåven og følg skogsveien. Etter ca 800 m, ta av i en skarp sving til høyre og følg merkinga til toppen. Trimposten ligger flott til med god utsikt over Korsvegen og Ånøya. Total lenge fra Hjultjønna til Ramberget er 2,8 km. Ruta går på vei og skogsvei til toppen, deretter sti og noe myrlendt frem til utsiktspunktet hvor trimposten er plassert.
Reksåsåsen 507 besøk 1 poeng
Informasjon: Vårsleppet og ny trimpost på Reksåsåsen på Gåsbakken.
Da er løypa lagt for Vårsleppet og posten blir stående til våren 2021😊. Flott tur! Den åpnes for innsjekk kl. OO.01 25. mai.

Veibeskrivelse: Start ved Gåsbakken skole, 200 m til Jåraveien. Følg Jåraveien 800 m, ta av til venstre før Reksåsvatnet. Følg merket vei ca 1 km. Deretter skogsvei til trimposten. Merket med oransje og noen blå merker. Det er mulig å sykle en del av veien.
Restadgrøtåsen 99 besøk 1 poeng
Dette er en fin tur på Jårakjølen der du får flott utsikt på toppen av Restadgrøtåsen.

Avkjørsel i Jåradalen mot Klefstad, merket som skiløype. Mulighet for rundtur med oppstart fra parkeringsplassen til IL Leik og Jårakjølens Venner på toppen av Langbakken. Følger skogsvei sørover som etter ca 500 meter svinger opp til høyre mot Restadgrøtåsen. Følger veien opp åsen som etter hvert går over til sti og svinger nordover til posten. Posten ligger på bergknausen i enden av ei myr. Fortsetter så etter merket løype nord for posten ned åsen igjen. Like før man når dyrket mark holder man litt til venstre og når vei som går ned til bebyggelsen og Langbakken igjen. Lengde på turen er ca 4 km.
Rønningen 756 besøk 1 poeng
Rønningen er en av fem sykkelposter på Hølonda. Start ved Gåsbakken skole, følg veien mot Næve ca 100 meter og ta av mot venstre. Følg veien forbi Skogstadvatnet og fram til posten, ca 2 km. Posten ligger til høyre ved vegkryss.
Sabotørmarsjen 2021 20 besøk 2 poeng
Innsjekk for sabotørmarsjen 2021
Skjulberget 510 besøk 1 poeng
Ta utgangspunkt i Eid Skole, kjør 1 km retning Melhus, ta så av til høyre ved et stort postkassestativ som er merket med trimmerke (Bjørsetvegen). Følg Bjørsetvegen 1,5 km parker ved merking opp traktorveien. Ta deretter opp til høyre og følg traktorvei opp til myrene. Deretter er det merket over myrer og traktorvei frem til merkinga opp mot Skjulberget i en skarp sving til høyre, følg stien opp til posten i bakken.
Svarttjønna 491 besøk 1 poeng
Dette er en kort tur med utgangspunkt på toppen av Krogstadbakken. Og fra Svarttjønna er det ikke lange biten igjen før du er oppe på Langåsåsen.

Vi har merka posten fra motsatt side av veien ved avkjørselen til Hølonda kirke. Følg kjerreveg til høyre for enebolig. Passer Svarttjønna, posten ligger til høyre i bakken etter at tjønna er passert. Turen tar ca 10-15 minutter. Det skal også være mulig å nå denne posten fra Jårasiden, med enten Holtet eller Gåslandslykkja som utgangspunkt.
Svarttjønnmyrhauan 1251 besøk 1 poeng
Samme veibeskrivelse som fram til Fælfætte. Følg deretter skogsveien videre i 200 meter og ta av på vei/sti til venstre. Følg denne i 300 meter og fortsett på tydelig sti til venstre opp åsen og videre sørover – avstand fra utgangspunktet er 3,8 km. Retur samme vei, eventuelt ta til venstre når du kommer til skogsveien som følges til Fælfætte og følg denne ned i Gåslandsdalen. Sving til høyre og fortsett nordover langs Gåslandsdalsveien. Følg veien rett fram til Rønningsbakken og ned til utgangspunktet ved Coop Korsvegen - hele rundturen er 8 km.
Svartåsåsen 562 besøk 1 poeng
Svartåsåsen ligger i lysløypa på Gåsbakken. Det er en kort og fin tur både vinter og sommer. Start i enden av parkeringsplassen på Gåsbakken skole. Følg fint opparbeidet sti eller skiløype første del av turen opp mot lysløypa og forbi Kattjønna på venstre side. Videre følges lysløypa i skogs- og delvis bløtt terreng på sommertid. Totalt ca. 1,5 km.
Tomåsen 743 besøk 1 poeng
Tomåsen er den andre trimposten du kommer til i skiløypa på Jårakjølen.
Vi har merka løypa fra Langbakken. Avkjørsel i Jåradalen mot Klefstad, merket som skiløype. Merket som skipost. Følg marking fra parkeringsplassen til IL Leik og Jårakjølens Venner skianlegg på toppen av Langbakken. Følg skispor, ta til høyre ved Morsjøen og følg løypa frem til trimposten, ca 7 km.
Torshogstret 526 besøk 1 poeng
Utgangspunkt for turen er Hølonda Kirke. Følg veien rett sør for kirka mot Malihaugen og Sunnset. Ca 300 meter etter passering av Malihaugen tar du av til høyre på tydelig sti opp til trimposten (ca 100 meter fra veien). Turens lengde er 3,4 km tur – retur kirka.
Vårpost på Isåskneppen 95 besøk 1 poeng
Vi gjentar suksessen fra i fjor og lager et innsjekkingspunkt oppe på Isåskneppen. Det er enda igjen litt snø i marka på Hølonda, men ved Ånøya er det lite snø, og stien opp til Isåskneppen er bar. Posen vil være aktiv i frem til vårsleppet 24. mai.
Vårsleppet 71 besøk 2 poeng
Årets vårslepp er på Trottsten. Parkering ved Grendstuggu. Følg merket sti opp til Trottsten.
Øvre Kåstjønna 78 besøk 1 poeng
Øvre Kåsatjønna er en fin tur på Sunnsetkjølen og kan gjerne kombineres med en tur til Jutulstein. Kjør vegen mot Kvål ca 2.3 km etter Stensetkrysset, ta til høyre og kjør ca 400 meter. Parkering ved Vehn sag. Følg merket skogsvei forbi Damtjønninj og Nedre Kåstjønn og opp til Øvre Kåstjønn. Posten ligger ved osen, lengde ca 2.5 km.
Årets ambulerende post: Trottsten 134 besøk 1 poeng
Velkommen til Trottsten, parker på Grendstuggu på Gåsbakken og følg merka sti til Trottsten