Turmål

Bekkegrenda 17 besøk 50 poeng
Enkel tur i Austvatn på grusveg. ca 6 km.
Bergersætra (Sør Odal) 2 besøk 50 poeng
Her har vi fått anbefalte turer fra DNT Odal! Foto Knut Lysell.

Bergersætra er Odal Turlags hytte, låst med DNT-nøkkel. Denne hytta kan leies og nøkkel kan deponeres fra Odal Turlag. Ta kontakt med Odal Turlag, v/Ida Annerløv, tlf. 92818778 hvis du ønsker å «leie» nøkkel. Hytta ligger mellom Sander og Finnholt, langs stien Kjerkevegen. Du kan komme til Bergersætra fra flere retninger. Rute 4 fra Sjøgli er tegnet inn på kartet og er 3735 meter. Alltid følg merket sti fremfor GPS og kart på mobilen.

Rute 1
Ønsker du en lang tur kan du kjøre til Finnholt og følge den merkede kjerkevegen nordover til Bergersætra.

Rute 2
Kjør til Sander og følge Kjerkeveien sørover til Bergersætra. Lang og fin tur på merket sti.

Rute 3
Ta av litt før du kommer til Sander, og kjør grusvei langsmed Skårerhøgda. Parker bilen der sti krysser veien på kartet. Følg sti som kommer fra Mangsethøgda til denne kommer inn på Kjerkevegen. Gå videre sørover til Bergersætra.

Rute 4
Kjør veien fra Skarnes til Disenå. Ta av Lillesetveien (Bomvei 50 kr.) som går til Finnholt. Kjør til Sjøgli og følg merket sti, med eventyrposter for barn. Ønsker du en litt lengre tur kan det parkeres ved Mjøgsjøen og Mjøgsjøvangen og følge sti østover til Kjerkevegen og videre nordover på denne til Bergersætra.

Rute 5
Kjør gamleveien fra Sander mot Galterud. Ta av ved Velta og kjør til grusvei ved Haug/Flinterud. Følg grusveien på kartet så langt den går. Følg videre traktorvei og sti inn til Bergersætra.
Eievarden 4 besøk 50 poeng
Denne posten er under arbeid. Unngå posten om du ikke er kjent.
Espertoppen 33 besøk 50 poeng
Populærbakke som får pulsen til å stige. Her er det fint å gå hurtig opp og ned. Punktet ligger inne ved Tjernsmo, så du må en liten ekstra tur inn for å få poeng.
Family Sports Club Skarnes 1646 besøk 50 poeng
Odalens beste treningssenter!

Vi kan tilby en topp moderne styrkesal, godt utstyrt kondisjonsavdeling, et bredt gruppetreningstilbud, veiledning og oppfølging av medlemmer, stor gratis parkeringsplass, gratis kaffe, te frukt og Wi-Fi, og ikke minst fantastisk godt humør! :)

Ikke medlem? - Kom innom så kan du få prøve oss 5 ganger! Du får et klippekort på 5 klipp første gangen du kommer. Dette krever at du har trimpoeng installert og meldt deg på Vårslepp!
Granbergsætra 100 poeng
Dette er en 7 km lang skitur (en vei) fra Trondsbu. Dette er turen for deg som er vant med lange turer på ski. Det er merket og oppkjørte løyper hele veien. For veibeskrivelse se punktet Trondsbu. Foto Knut Lysell.
Hellerud Trimkasse 79 besøk 50 poeng
Denne posten er under arbeid. Du bør kun dra hit om du er kjent. En av Slåstads ILs 9 trimkasser
Jersåsrunden 13 besøk 50 poeng
Enkel runde ved Jersås på 6.5 km. Turen går langs vegen og enkelte partier er uten fortau så her anbefales det å ta sine forhåndsregler.
Kaffekokern 16 besøk 50 poeng

Dette er en fin plass å raste med gapahuk og bålplass. Rundt er det mange fine lengre skogsturer som er godt merket. Kjør E16 mot Oslo fra Skarnes. Ta av mot Togstad og følg Togstadvegen til du kommer til krysset med Joker Skogbygda (Ingeborgrud). Her kjører du på Skogbygdvegen (skilta til Herbergåsen) og videre inn på Skolevegen (skilta til Skogbygda skole). Parker ved Skogbygda skole. Følg deretter lysløypa til du kommer til du ser et jordet foran deg. Ta stien som går til høyre rett før du kommer til jordet. Følg stien til du kommer til gapahuken.
Karterud 186 besøk 50 poeng
Karterud er en gammel gård som i dag lånes ut av kommunen til diverse arrangement. Avstand 820 meter.

Vi anbefaler å parkere ved vanntårnet.For å komme dit kjører du E16 mot Kongsvinger. Rett etter du forlater Skarnes ta av mot Odalstunet og etter ca 100 meter Osvegen. Følg Osvegen et stykke til du får et stort vanntårn på høyre side og en port i vegen. Herfra går du ca 200 meter langs vegen etter porten, og deretter finner du en liten sti på venstre side (se bildet). Du kan velge om du vil følge den korteste ruta som vi har satt opp, eller ta deg en tur rundt igletjennet. Korteste rute tar ca 20 minutt.
Knappåsen 1 besøk 50 poeng
Det er ca 1400 meter opp til toppen. 3 km tur-retur. Fra Skarnes følg 24 til Sand. Ta 209 (storsjøvegen) videre til du kommer til Granerud industriområde (skilt mot høyre). Kjør forbi og ta neste avkjørsel til høyre. Du kan parkere i en lomme litt lengre fremme.
Knuthytta 17 besøk 50 poeng
En kort skitur fra Tronsbu til Knuthytta (1.5 km en vei). For veibeskrivelse til Trondsbu se veibeskrivelse i punktet til Trondbu.
Lysløypa ved Vardelia 240 besøk 50 poeng
Lysløypa ved Vardelia ligger bak barneskolen som ligger ved den gamle stadion til Skarnes IL. Turen er 4126 meter. Bak skolen finner du skiløyper enn så lenge (11.03) og du kan og gå/jogge. I perioder der snøen smelter kan det her bli sølete. Følg lysløypa rundt, så kommer du tilbake til start. Punktet for innsjekk ligger i enden av sløyfa som du ser på bildet.
Mangsethhøgda 7 besøk 50 poeng
Turen til Mangsethhøgda går stort sett oppover, og er en perfekt trimtur om du ønsker å få opp pulsen litt. Det er ca 2.8 km om du følger traktorstien fra Øktnersteinen. Deler av stien er pr dags dato litt gjørmete så støvler eller gode tursko er å anbefale.
Midtsia i Mo 10 besøk 50 poeng
Fin runde i Mo. Ca 6.7 km. Turen går stor sett på asfalt og litt grus. Deler av turen går på 209 uten gangsti.
Mo Trimstuggu 7 besøk 50 poeng
En av våre faste samarbeidspartnere gjennom mange år. Her er det flere av våre faste instruktører som holder timer.
Nordstrømrunden 184 besøk 50 poeng
Enkel runde med Nordstrømgården som sjekk inn. Turen er ca 5.6 km. Kommer du med bil kan du parkere ved Sanderbrua der den tidligere matbutikken låg. Turen går på grusveg og litt langs gamle E16.
Orrkjølen 1 besøk 50 poeng
Denne turen er en flott tur som DNT Odal arrangerer for alle som vil bli med 22. mai. Turen som arrangeres 22. mai vil bli en egen tur med mulighet for å sanke ekstra poeng på Orrkjølen den dagen! Foto Knut Lysell. Turen er 2788 meter.

Veibeskrivelse:
Kjør til Gjellebekksætra via Knapper i Nord-Odal. Ved Skyrudsaga betaler man 40,- i bompenger

Stien går i lett stigning fra Gjellebekksætra til Orrkjølen. Turen er ca 3 km lang. Midtveis passerer man Kjølstua. Selve Orrkjølen ligger in ei et naturreservat. På toppen er det bygd opp et utkikkstårn. Oppe i tårnet har man 360 graders utkikk og man kan de kjente turmål i Hedemark, Oppland og Akershus som Trysilfjellet og Fjellsjøkampen. Toppen er den høyeste i Odalen med sine 641 meter, I bunnen av tårnet er det laget en liten varmebu med en vedovn.
Osbrurunden 307 besøk 50 poeng
Enkel runde på grusvei/asvalt på Skarnes. ca 5 km. Her kan du parkere ved gamle Bøssmyra på Skarnes og gå rundt derfra.
Raustadtjernet 69 besøk 50 poeng
Raustadkjernet er fint merket kultursti på Sander. Det er merket gule løyper så det er lett å finne frem. Vi har merket veien frem til Raustadkjernet også kan en velge om en vil snu å gå tilbake eller ta hele runden rundt. Turen er ca 5 km.

Veibeskrivelse:
Fra Sanderbrua kjører du Rønningsvegen forbi første kryss og videre til du kommer til krysset med Sanderlivegen. Her er det ei gammel smi der det er parkering som du kan bruke. Her er det og beskrivelse av kulturstien. I begynnelse følger du Sanderlivegen litt.
Sannerudsgrenna 34 besøk 50 poeng
Enkel tur i Austvatn på asfalt/grusvei. ca 5 km.
Sauskallen 9 besøk 50 poeng
Denne posten er under arbeid. Ikke begi deg ut på turer du er usikker på.
Sentrumsrunden på Sand 7 besøk 50 poeng
Enkel tur lang asfalt og grusvei. ca 3 km.
Siaprunden 525 besøk 50 poeng
Sør-Odals idretts- og aktivitetspark! Avstand: 1650 meter. Her er det gode muligheter for å parkere å gå en runde rundt vannet. Du kan velge om du bare går en enkel tur eller flere runder. Perfekt for intervalltrening og å løpe på rundetider.
Spigsetberget 226 besøk 50 poeng
Avstand er ca 3.4 km. Det er en tur som går mye oppover og det kan være vått så er lurt med gode sko/støvler. Du kan følge løype fra Lysløypa ved Vardelia, eller oppsatt tur. Turen starter fra Korsmosvingen og utover en åker der du på kortsiden av åkeren vil finne en sti merket av Skiforbundet. Deretter følger du stien og der stien deler seg velger du å gå oppover. Etterhvert kommer du til en traktorveg du og kan følge eller bare fortsette på stien. Ned igjen kan du enten gå tilbake vegen du kom, eller følge stien videre. Følg stien nedover forbi en gapahuk videre nedover. Når du kommer nesten helt ned hold til høyre så kommer du ut ved Skarnes Elektro.
Stiggarti 1 besøk 50 poeng
Stiggarti er DNT Odal sin klatrepark. Du kjører riksvei 24 mot Stange. Kjør til du passerer fengselet, og parker ved første avkjørsel til høyre etter ferista. Gå langs fløytebråtavegen.

Svartberget 50 poeng
Fra Skarnes så kjører du mot Sand via Nordodalsvegen (24). Ta deretter til høyre ved Storsjøvegen (209) og høyre igjen til Bunesvegen (263). Her tar du til venstre inn mot Brurhella boligfelt. Parker på veiskulder 100 meter forbi lekeplass. En fin tur som både kan gås tur/retur toppunktet eller som en runde rundt Svartberget. Flott gapahuk 200m vest for toppunktet. Det er enkelte våte partier. Greit å komme rundt.
Trondsbu 15 besøk 50 poeng
Trondsbu er et fint knutepunkt for flere fine turer. Her kan du velge å bare ta noen korte turer i området rundt, eller følge noen av våre opplagte turer (egne punkt) Husk bompenger! Foto Knut Lysell.

Veibeskrivelse:
Fra Skarnes følg E16 mot Kongsvinger. Ta av ved Slobrua og følg 209 (Storsjøvegen). Følg veien til du kjører forbi Slåstad og ta til høyre før Idrettsbana til Slåstad IL. Følg Trondsbuvegen forbi bommen ved Melgardsbrua (betalingsbom), og ta til høyre ved neste veiskille. Følg veien forbi Rokkelien og ta til venstre ved neste veiskille. Følg veien videre og ta til høyre ved neste veiskille og til venstre ved neste veiskille igjen. Her kan du parkere og gå videre til Trondsbu.
Tur med DNT Odal til Orrkjølen 100 poeng
Denne turen vil du kun kunne sjekk inn 22.05, se egen tur til Orrkjølen.

DNT Odal arrangere tur til Orrkjølen. Det er gratis å delta og alle som vil kan bli med. Turen starter kl 12:00 og tar ca 4 timer. Foto Knut Lysell.

Kopier linken eller gå til Odal DNT sine hjemmesider for mer informasjon. https://odal.dnt.no/aktiviteter/830904/
Påmelding skjer til heidi.sorknes@gmail.com eller telefon 95 06 60 29
Tårnet 50 poeng
Dette er et gammelt branntårn og turen er på 1400 meter en vei.

Veibeskrivelse:
Kjør fra Skarnes mot Disenå og følg 175 til du kommer til 289 - Åkrovegen. Følg 289 og ta av til 290 - Finnholtvegen. Ta av på en mindre veg kalt Pålerudvegen og kjør til Dammen. Her kan du parkere.
Vardelia 83 besøk 50 poeng
Vardelia er skihytta til Skarnes IL. Turen er ca 2213 meter. Du kan parkere ved den nye barneskolen (bøssmyra stadion) og følge lysløypa som du finner på baksida av skolen. Lysløypa har pr dags dato (11.03) skispor, men snøen begynner å smelte. Følg lysløypa til du kommer til et skilt som det står Vardelia på. Følg deretter den mindre stien oppover til du kommer til hytta til Skarnes IL.
Øktnerrunden 416 besøk 50 poeng
Dette er en runde veldig mange på Skarnes går. Den er litt over 6 km og du kan stort sett unngå trafikk om du følger løypa vi har satt opp. Punktet er satt ved øktnersteinen. Det er flere forskjellige ruter og du kan selvfølgelig gå din egen vei bare du er innom øktnersteien. I mars/april kan skogsveien være litt gjørmet og det er litt is her og der, så ha på godt skotøy og gå forsiktig over isen.
Åpning Gapahuk Mangsethøgda 50 poeng
Lørdag 30. april blir det åpning av Gapahuken på Mangsethøgde. DNT Odal arrangerer og du kan melde deg på deres arrangement på http://odal.dnt.no

Anledning den store dagen blir det mulig å få 50 ekstrapoeng ved Mangsethøgda! Se turmål Mangsethøgda for beskrivelse av sti.