Turmål

Aldon 753 besøk 4 poeng
Turen til Aldon/Áldačohkka er med i "til topps i Nesseby", og her er det turkasse. Innsjekkingspunktet er ved turkassa.

Toppen ligger ca. 5 km fra Varangerbotn ved fylkesvei 98 mot Nesseby kirkested. Parker bilen ved E6, ved infotavlene, nede ved Meskelvbrua. Startpunktet for turen er ved veien som går opp til en gammel fotballbane i Meskelv. Følg veien opp til fotballbanen, og her går stien på høyre side av fotballbanen.

Toppen er bare 171 m.o.h., men det er veldig flott utsikt ut over Varangerfjorden. Ordet Álda - eller Aldon er samisk og betyr offerplass.

Anbefalt fottøy er joggesko. NIF har merket stien med røde påler og turskilt. Om du vil tjene et ekstra poeng på denne turen bør du gå litt lengre øst, mot Gornitakfjellet til benken hvor det er en turkasse som brukes om vinteren.
Andevannet Nyborgmoen 66 besøk 2 poeng
Fra det militære anlegget på Nyborgmoen er det ca. 2,5 km til Andevannet. Gå/sykle nordover, forbi skytebanen. Når du kommer til et veikryss holder du til høyre for å komme til Andevannet (den til venstre går til Nieidavarri hvor du også får poeng). Innsjekkingspunktet er litt forbi Andevannet/Ánnejávre. Følg veien videre forbi vannet og til det høyeste punktet hvor du kan se ned på Varangerfjorden. Her er det bare lov å sjekke inn når man har gått eller syklet hele veien (det går jo også an å kjøre hit :-).

Nyborgmoen er et flott område for å drive med terrengsykling. Her er masse stikkveier og stier man kan sykle langs. Om man har vanlig sykkel anbefales det å ta en trimtur til Nieidavarri og Andevannet.
Bigganestilliten 94 besøk 8 poeng
På østsiden av Agnsnes ved strandlinja ligger det en fredet geologisk lokalitet, Bigganestillten/Geađgefális. Det er en formasjon med tillitt, som dannes ved forsteining av morene, og som ligger oppå sandstein med skuringsstriper fra en istid for ca. 600 mill. år siden. Innsjekkingspunktet er ved det fredede området like bortenfor fyrlykta. Karlebotn bygdelag planlegger å merke og skilte en turløype ut til Bigganestillitten, og har som mål å være ferdig med dette arbeidet i 2017. Foreløpig får vi bare finne veien dit selv. Mange som går tur til Bigganestillitten parkerer ved Bigganes, men her er det ganske trangt. Det går en sti langs fjæra, men den er veldig steinete. Det beste er å gå på stien litt lengre opp. Kanskje det beste er å parkere ved Karlebotn Internat, og å gå opp til man finner en sti som går høyere. Det er ca. 4 kilometer i luftlinje fra Internatet til tillitten.
Buorregarddanjávri - halvveis opp til Skálvejávri 68 besøk 4 poeng
Mange syns at det er så langt å gå til gapahuken som Skálvejávrre hytteforening har satt i nærheten av Skálvejávrre. Halvveis opp til gapahuken er det nå et sjekkpunkt ved turkassa og benken som hytteforeningen har satt opp. God tur. Om du orker å gå helt opp til gapahuken kan du få 5 ekstra poeng.

Hit går du langs stien som hyttefolket bruker. Start fra Gornitak (der hvor skuter- og barmarksløypa starter). Ta av hovedveien her og kjør ca. 1 km opp i lia, så langt du kommer med personbil. Stien er godt synlig og brukes mye av hyttefolket. Området er ganske tørt og det går fint an å gå med joggesko om det ikke har vært mye regn, men om våren er det selvsagt bløtt. Langs traseen er det et par bekker som må krysses.
Enden av gangstien 452 besøk 2 poeng
Mange går tur langs den nye gangstien i Varangerbotn og derfor har Nesseby IF satt opp turkasse i enden av stien. Om du starter fra rundkjøringen i Varangerbotn er det 3,6 km tur-retur til turkassa som er i enden av gangstien, like ved gamle Vesterelv bru. Om du går over brua, forbi stallen og opp mot Arild Kero sitt fjøs kan du også sjekke inn på Geainooaivi. Kassa er med i turkasseopplegget "til topps i Nesseby" slik at man til og med kan besøke turmål i rullestol. Her er det bare lov å sjekke inn når man har gått eller syklet (det går jo også an å kjøre hit :-).
Fuglevannet-Gandvik 79 besøk 8 poeng
Du kommer til Fuglevannet/Loddejávre om du følger grusveien som går fra Pasvik Kraft sitt anlegg i Gandvik. Parker ved utkjøringa ved Pasvik Kraft, gå forbi bommen og følg grusveien helt opp til vannet. Det er ca. 2,5 km opp til vannet. Innsjekkingspunktet er ved vannkanten.

Gandvik Kraftverk er et vannkraftverk. Kraftverket utnytter et fall på 176 meter fra magasinet Fuglevann. Garsjøen er også et magasin. Til Garsjøen overføres det vann fra Gearetjávri. Det er installert en Francis turbin på totalt 4,5 MW. Midlere årsproduksjon er på 20 GWh.
Galbajohkka 81 besøk 2 poeng
Hit kan du gå fra Gornitak/Bunesområdet. Eventuelt tar du turen innom Galbajohkka også når du er på Aldon. Eller gå gjerne til Galbajohkka fra Gornitak (der hvor skuter- og barmarksløypa starter). Galbajohkka er et stoppested om vinteren når man går Tana Varangerløypa og under skisesongen er det turbok her.

Om du starter fra Gornitak må du ta av ved hovedveien og du kan kjøre etter grusveien ca. 1 km opp i lia, så langt du kommer med personbil. Du tar av fra stien /som går opp til Skalvejavri hytteområde ganske tidlig. Ta av til venstre ved bekken.

Det er også mulig å komme seg til galbajohkka med terrengkjøretøy, men da er det selvsagt ikke lov å sjekke inn :-)
Gapahuken- Skálvejávrre hytteforening 54 besøk 4 poeng
Skálvejávrre hytteforening har satt opp gapahuk og utedo i nærheten av Skálvejávrre. ALLE er velkomne til å bruke den.

De som går opp til hytta bør ta turen innom gapahuken for å sjekke inn og registrere poeng. Du kan gå dit langs stien som hyttefolket bruker. Når du er halvveis kommer du til postkassa til hytteforeningen. Her er det også en hvilebenk. Her får du halvparten av poengene, og de resterende 5 får du oppe ved gapahuken. Da starter man fra Gornitak (der hvor skuter- og barmarksløypa starter). Dit er det ca. 5 km å gå. Ta av hovedveien her og kjør ca. 1 km opp i lia, så langt du kommer med personbil. Stien er godt synlig og brukes mye av hyttefolket. Området er ganske tørt og det går fint an å gå med joggesko om det ikke har vært mye regn, men om våren er det selvsagt bløtt. Langs traseen er det et par bekker som må krysses.

Det er også mulig å komme seg til gapahuken med kjøretøy, men da er det ikke lov å sjekke inn :-)
Geainnodatnjarg 123 besøk 2 poeng
Gå fra Geidnooaivi mot sjøen rett nord
Geidnooaive 257 besøk 2 poeng
Mange går tur langs den nye gangstien i Varangerbotn og derfor har Nesseby IF satt opp turkasse i enden av stien. Idrettsforeningen har også satt opp turkasse på Geidnooaive for de som ønsker å gå litt lengre.

Gå over den gamle brua over Vesterelva, forbi stallen og oppover mot Arild Kero sin fjøs. Når du kommer opp bakken er det flott utsikt over Varangerbotn og Varangerfjorden. Fra Varangerbotn er det 6 km å gå/sykle tur-retur. Her er det bare lov å sjekke inn når man har gått eller syklet hele runden (det går jo også an å kjøre hit :-).
Gornitakfjellet 576 besøk 2 poeng
Om du har gått opp til Aldon er det ikke langt å gå videre til Gornitakfjellet/- Gorgŋetakvárre, til benken hvor det er satt opp en turkasse som brukes om vinteren. Avstanden er kanskje 1 km. Her er det flott utsikt ut over Varangerfjorden. Det går selvsagt også an å gå hit fra Gornitak også. Om du enda vil tjene 2 ekstra poeng kan du gå videre til Galbajohkka.
Gressvannet 113 besøk 6 poeng
Sørsiden bygdelag har skiltet stien opp til Gressvannet/Rássejávri. Det er 6 kilometer tur-retur. Dette er en lett turløype som starter i Nyelv (samme innkjøring som til grustaket), ca. 21 km fra Varangerbotn i sørlig retning mot Kirkenes. Ta av hovedveien ca. 500 meter etter at du har passert skiltet «Nyelv» ligger et grustak på sørsiden av veien. Kjør opp en liten bakke for å parkere ved startpunktet, som er skiltet.

Stien opp mot gressvann er en gammel «kjerrevei» og det går helt fint å gå med joggesko. Gressvannet er et av mange fiskevann i området og her er bra med fisk. Terrenget er slett, lettgått og tørt, omgitt av nakne småfjell. Løypa er flittig brukt av lokalbefolkningen i alle aldrer. Det er satt opp en trimkasse ved Gressvann og turen er med i til topps i Nesseby. Om du går litt videre langs kanten av Gressvannet kommer du til en fin bålplass med benker. Her kan du hvile, koke kaffe og nyte matpakken. Du kan fiske i det krystallklare vannet, eller ta deg en dukkert og kjøle deg ned under varme sommerdager.
Ilarstien/Ilarbálgges 103 besøk 8 poeng
Idrettslaget ILAR har sammen med Varanger Samiske museum merket og skiltet stien opp til Ilargammen. Langs stien finner du 12 skilt med samiske stedsnavn. Ta av fra hovedveien (E75) ved kirkestedet der hvor skiltet «Tana Varangerløypa» står. Kjør ca. 3 km etter grusveien opp mot travbanen.

Stien starter ved parkeringsplassen ovenfor travbanen i Nesseby ved Goikguopparjohka (tørrsoppelva), og går til ilargammen i Bergebydalen, ca. 1 times gange fra parkeringsplassen (4,4 km). Stien er tydelig og terrenget er slett, lettgått og tørt. Om sommeren går det an å gå med joggesko. Man må krysse et par bekker slik at om våren anbefales støvler. Løypa er mye brukt av lokalbefolkningen i alle aldre. Her er veldig mange hytter og de som går opp til hytta bør ta turen innom Ilargammen for å sjekke inn og registrere poeng.

I 2004 bygget ILAR en gamme i Bergebydalen. Gammen ligger litt unna traktorveier og skutertraseer, like ved Tana-Varangerløypa. Den står åpen og er et hyggelig turmål eller stoppested sommer som vinter for folk som går på ski eller til fots. Gammen er en tradisjonell bealljegoahti/buesperregamme. Turen er med i "til topps i Nesseby", og ved gammen er det også turkasse.
Kamelpuklan 39 besøk 2 poeng
Du kan starte fra Nyborgmoen eller kjøre litt lengre mot vest etter veien som går forbi bygningene. Følg veien helt til du kommer til en gammel skjå. Her tar du veien som går rett frem. Følg kjerreveien helt til du kommer Kamelpuklan/Kamelpukkalat (Tana Varangerløypetraseen). Sjekkpunktet er på pukkelen som linja går over, på på venstre side av stien. Det er ca, 2,5 km fra byggene på Nyborgmoen. Fra skjåen er det 1,5 km til Kamelpuklan. I stedet for å ta samme vei tilbake kan man ta stien til høyre under Uhccit Bákšavárri/Lille Baksavarri videre til Sukielva (hvor du kan få poeng) og deretter veien opp mot Uhccit Bákšavárri og tilbake til utgangspunktet. Dette er en fin løype for terrengsykling. Hele runden blir ca. 7,5 km om du starter fra sjåen.
Klubben/Gohppe 15 besøk 1 poeng
Like etter at du har passert kommunegrensa Nesseby/Vadsø kommer du til vegvesenets parkering på venstre side av veien. Herfra går det en en enkel og kort tursti opp til Klubben//Gohppe. Stien deler seg, om du tar til høyre kommer du til klubben og til venstre går opp til et lite vann. Innsjekkingspunktet er på toppen gahperaš/Hatten. Fra veien er det under 700 meter å gå til Hatten og det er ca. 700 meter fra veien til vannet.
Láhta?ohkka 17 besøk 15 poeng
Når du kjører på nordsiden av Varangerfjorden kan du se en markert topp på sørsiden av fjorden, og er en av de høyeste toppene du ser. Láhtačohkka er en av de mest ekstreme toppturene vi har med. Toppen er 397 meter over havet og du må nok beregne god tid på denne turen. En spreking tok turen nylig og brukte 2 timer opp. Ta med godt med klær og mat og drikke. Innsjekkingspunktet er på det høyeste punktet av toppen. Parker gjerne bilen ved grustaket ved Nibereahppen. Herifra går du sørover/oppover på vestsiden av dalen helt til du kommer til toppen.

Når du først er der oppe er det nok verdt å prøve fiskelykken i Láhte-vannene. Etterpå kan du kanskje følge dalen hjem igjen.
Láhtagaissa 15 besøk 3 poeng
Gå hit for å komme deg letteste vei videre opp til toppen av Láhtačohkka.
Lahtanjarga 10 besøk 6 poeng
Kjør et lite stykke videre forbi museet i Byluft. Det kan være litt vanskelig å finne parkering, men det går kanskje an å parkere ved den private veien som har bom. Herifra er det fint å gå utover mot Lahtanjarga.
Mortensnes - Storfjellet 125 besøk 3 poeng
Her er det tenkt at du skal gå fra brua ved Hammerneselva til Storfjellet/Geavrrek i Mortensnes. Turen er med i "til topps i Nesseby", og her er det turkasse.

Parker bilen ved E6, på parkeringen ved brua ved Hammernes. Du bør ikke gå langs veien, men gå litt opp fra veien, følg bakkekanten og nyt utsikten over fjorden hele veien mot Mortensnes. Om du er heldig ser du kanskje Hammerneselgen eller annet dyreliv.

Her er lett å gå og enkelte steder er det stier du kan følge. Anbefalt fottøy er joggesko. ILAR og NIF har merket stien noe i starten og opp mot turkassa som er plassert på toppen, den første toppen som du ser når du går mot Mortensnes. Lengde tur-retur: ca 60 minutter. Om du vil tjene mer poeng på denne turen kan du gå litt lengre mot øst, til Geavrrit (159 moh), som er ca. 1,5 km lengre bort.
Mortensnes kultursti 38 besøk 2 poeng
Mortensnes kulturminneområde er et av de rikeste og mest særpregede kulturminneområder i Skandinavia. Publikum kan oppleve kulturminnene langs en opparbeidet kultursti og skilting i terrenget. Det er IKKE tillatt å gå utenom stien. Deler av området kan besøkes av rullestolbrukere. Her parkerer du selvsagt ved museet på Mortensnes.

Stedet utmerker seg ved det lange tidsrommet det har vært bebodd og brukt, og den store mengden og de mange forskjellige typene av kulturminner.
Det største registrerte urgravfeltet i Varanger ligger her. Gjennom arkeologiske undersøkelser har man funnet ut at de døde ofte ble svøpt i never som ble sydd sammen med senetråd. Noen ganger ble de begravd i pulk. Gravgavene har variert over tid, og inkluderer blant annet redskaper av bein og horn, ski av tre, smykker av bronse, samt skjell og forskjellige dyrebein.
Mortensnesfjellet 29 besøk 3 poeng
De som går til turkassa på Storfjellet kan ta seg en litt lengre tur ved å gå innom Mortensnesfjellet også. Om man går enda lengre øst kan man gå innom topp 153 som ligger under linja (ca. 1,5 km. øst for Mortensnesfjellet). Eventuelt kan man også parkere bilen litt nærmere (ved museet) og ta seg en kort topptur opp til Mortensnesfjellet og topp 153).
Nieidavárre 35 besøk 4 poeng
Start gjerne fra byggene ved Nyborgmoen. Herifra er det ca. 3,5 km opp til toppen. Du går/sykler nordover, forbi skytebanen og videre oppover. Når du kommer til et veikryss holder du til venstre (den til høyre går til Andevannet hvor du også kan få et ekstra poeng). Finnmarken har satt ut en turkasse her og sjekkinnpunktet er ved turkassa til venstre på toppen. Det er satt ut slike turkasser mange andre steder i Øst-Finnmark og om du skriver deg inn i boka kan du vinne 5000 kr. Se mer info i Finnmarken. Tagg gjerne bildene med #friskifinnmark, i tillegg til #trimpoeng og #tiltoppsinesseby.

Nyborgmoen er et flott område for å drive med terrengsykling. Her er masse stikkveier og stier man kan sykle langs. Om man har vanlig sykkel anbefales det å ta en trimtur til Nieidavárre.

Oardanjunáš - Travbanen 62 besøk 2 poeng
En enkel topptur som starter fra Travbanen i Nesseby som passer godt for barn. Turen er med i "til topps i Nesseby", og her er det turkasse.

Gå på nordsiden av travbanen og følg en kjerrevei vestover. Etter noen hundre meter tar du av fra kjerreveien og følger et kjørespor nordvestover. På slutten av løypa er det sti opp til toppen. Løypa er merket med noen trepåler med rød maling. Løypa er lettgått og tørr, slik at det går an å gå med joggesko.

Turkassa er festet til et tre på Oardanjunáš. Her er ikke så god utsikt fordi skogen er tett. Lengde tur-retur: ca: 40 minutter, alt etter som hvor du parkerer i forhold til travbanen.
Reikjohka 91 besøk 2 poeng
Denne turen kan du starte fra Karlebotnsletta ved Ivar Baltos fjøs, eller fra brua nede ved Campingen. Gå over brua og følg grusveien videre til du kommer til turkassa ved Reikjohkka. Karlebotn bygdelag har satt opp benk og en turkasse i enden av veien. Veien brukes mye av hyttefolket, laksefiskere og nå også av turgåere.
Reppentårnet 191 besøk 3 poeng
Gå opp til foten av Reppentårnet/Reahpentoardna og nyt utsikten. En spennende ettermiddagstur for liten og stor? Tårnet ligger på sørsiden av Varangerfjorden, ca. 1 mil fra Varangerbotn, når du kjører mot Kirkenes.

Vi foreslår at du parkerer ved veivesenets parkering, men det går også an å ta av før parkeringsplassen og parkere langs grusveien som går opp til tårnet. Det går grusvei fra E6 opp til toppen. Fra veivesenets parkering ved E6/hovedveien er det 3 km tur-retur. Vi brukte under en time tur retur. Fra toppen er det kjempefin utsikt alle veier.
Rovvejohkka 84 besøk 2 poeng
Innsjekkingspunktet er halvveis opp til gapahuken, ved brua som NIF har bygget for noen år siden. Eller halvveis ned til varangerbotn for dem som går fra Nyborgmoen. I Rovvejohkka er det gjennom tidene mange barn som har fisket sin første bekkeørret. Størrelsen er "bitteliten", men tidlig på sommeren kan det være fint å ta med seg fiskestanga for å prøve fiskelykken. Da har vi opplevd at fisken er svært bitevillig.
Spiikkárgáisá 60 besøk 8 poeng
Gå over Vesterelvbrua oppe ved den gamle campingplassen. Like etter brua kan du ta av til venstre og gå opp mot toppen av Spiikkárgáisá. Det er ganske kupert og steinete. Anbefaler sko med støtte rundt anklene. Oppe på toppen belønnes du med kjempegod utsikt ut over Varangerfjorden. Herifra kan du gå videre til Spiikkárgáisá 2 for å sanke 2 ekstra poeng (ca. 500 meter sørover).
Spiikkárgáisá 2 52 besøk 2 poeng
Når du først er oppe på Spiikkárgáisá kan du også gå videre til den høyeste toppen i området. Gå sørover fra Spiikkárgáisá 1 til en topp som har god utsikt sørover. Det er ca. 500 meter en vei. Herifra kan du se noen av hyttene ved Vesterelvvannet, samt en hytte som ligger mot Holmvannet.
Storrunden Karlebotn 230 besøk 4 poeng
En populær trimtur i bygda Karlebotn i Nesseby kommune. Derfor er turen med på til topps i Nesseby. Oppe på Karlebotnsletta har Karlebotn bygdelag satt opp en registreringskasse. Den er i nærheten av krysset hvor du tar av hovedveien når du kommer fra Varangerbotn. Innsjekkingspunktet er ved turkassa. Her er det bare lov å sjekke inn når man har gått eller syklet hele runden (det går jo også an å kjøre hit :-).

Du går langs veien og hovedveien, og hele runden 4,3 km. Du velger selv hvor du vil starte fra, men det er fint å parkere i nærheten av gamle skolen.

Nede ved ballbingen har Karlebotn bygdelag satt opp en gapahuk som alle kan bruke.
Stranci 172 besøk 4 poeng
Her har vi tenkt at du skal gå eller sykle fra skuterparkeringen ved grustaket i Karlebotn. Deretter følger du grusveien opp til Stranci (veien som går opp mot Vesterelvvannet hyttefelt).
Stuorra Guollejævrjohkka 19 besøk 8 poeng
45 minutters gåtur fra Bergeby Øst. Fra hovedveien tar du av første vei opp til venstre etter broa over Bergebyelva. Kjør opp til sauegjerdet under Kunasen (før Jan Øystein Dervo).

Fra Sauegjerdet tar du kjerreveien til venstre (ikke opp mot husene). Følg den tørre og fine hesteveien frem til Stuorra Guollejævrjohkka. 45 minutters gåtur.

Her er det mye sau på beite. Husk båndtvang.
Styran - Stuorrastivran 31 besøk 5 poeng
Gå sørover fra reingjerdet på Seidafjellet. Følg stien helt til du kommer til vannet Stuorrastivranjavri. Herfra går du på østsiden av vannet og opp til toppen av Stuorrastivran hvor forsvaret tidligere hadde en hytte. Innsjekkingspunktet er her.
Sukielva 39 besøk 4 poeng
Når du først har gått/syklet til Uhccit Bákčavárri/Lille Bákčavárri bør du også ta turen helt ned mot Suki for å sanke mer poeng, og herifra ned mot Kamelpuklan.

Du kan starte fra Nyborgmoen eller kjøre litt lengre mot vest etter veien som går forbi bygningene. Følg veien helt til du kommer til en gammel skjå. Her tar du veien som går til høyre. Følg kjerreveien helt til du nesten er helt på toppen (Ca. 2 km). Fra Suki-elva går du rett sørover til Kamelpuklan. Følg bare stien sørover til du kommer til Tana/Varangerløypa og videre østover til Kamelpuklan hvor du også kan få 2 poeng. Fra skjåen er hele runden ca. 7,5 km. Om du starter fra byggene på Nyborgmoen er runden ca. 10 km.

Denne turen går fint an å sykle med terrengsykkel.
Uhccit Bákšavárri 52 besøk 3 poeng
Du kan starte fra Nyborgmoen eller kjøre litt lengre mot vest etter veien som går forbi bygningene. Følg veien helt til du kommer til en gammel skjå. Her tar du veien som går til høyre. Følg kjerreveien helt til du nesten er helt på toppen (Ca. 2 km). I stedet for å ta samme vei tilbake kan man ta veien videre ned til Suki og sanke flere poeng. Herfra går du rett sørover til Kamelpuklan. Fra Sukielva følger du stien sørover til du kommer til Tana/Varangerløypa og videre østover til Kamelpuklan hvor du også kan få 2 poeng. Fra skjåen er hele runden ca. 7,5 km. Om du starter fra byggene på Nyborgmoen er runden ca. 10 km.

Varangerbotn lysløype - gapahuken 274 besøk 2 poeng
Turstien fra Varangerbotn følger lysløypetraseen til Nyborgmoen. Turen er med i "til topps i Nesseby", og her er det turkasse.

Parker gjerne bilen ved oppvekstsenteret og ta en trimtur i lysløypa. Nesseby IF har tilrettelagt noe med vandringer slik at man kan følge skitraseen/lysløypa fra Varangerbotn til Nyborgmoen. Området er ganske vått slik at vanntett fottøy anbefales. Det er satt opp en turkasse for de minste 300 meter fra starten og en kasse ved gapahuken i lysløypa. Til den øverste kassa er det ca. 5 km tur-retur. Alle kan bruke gapahuken, ta seg en rast, koke kaffe og fyre bål.

Stien går over myrområdet som er populært for vadere, tyvjo og ender. Om høsten kan du plukke multer på de store myrene. Etter ca. 1 km kommer du til Rovvejohkka hvor det er bygget en liten bru. I Rovvejohkka er det bekkørret, og gjennom tidene er det mange barn som har fisket sin første fisk nettopp her. Størrelsen på fisken er «bitteliten» men det er gøy for barna å fiske med mark her. Herifra følger du lysløypetraseen gjennom bjørkeskog helt til du kommer opp til Nyborgmoen.

Eventuelt kan du også starte fra Nyborg. Det er å anbefale om våren.

Om du ønsker en lengre tur kan du følge grusveien/kjerreveien fra Nyborgmoen til Nieidavarri, ca. 3-4 km.
Veidnes ytterst 43 besøk 3 poeng
Om du går videre fra fyrlykta til en av toppene som ligger 70 meter over havet kan du sanke noen ekstra poeng. Fra fyrlykta er det ca. 1,5 km å gå. Punktet ligger ved en stor varde.

Veines-Fyrlykta 45 besøk 9 poeng
Vi har flere innsjekkingspunkter på Veines og et av dem er på sørøstsiden ved ved fyrlykta.

Anbefaler å parkere i grustaket hvor det er skjellsand eller ved parkeringa på høyre side av veien før du kjører ned mot sjøen igjen. Det er ca. 4,5 kilometer å gå fra hovedveien til fyret.

Om du har god tid og ønsker deg flere poeng går du videre nordover til du kommer til den ytterste toppen som rager 71 meter over havet. Da sanker du noen ekstra poeng. Fra fyrlykta er det ca. 1,5 km å gå.

Veines-Kvalnes 49 besøk 5 poeng
Vi har flere innsjekkingspunkter på Veines og et av dem er på nordsiden ved Kvalnes/Fálesnjárga.
Anbefaler å parkere i grustaket hvor det er skjellsand eller ved parkeringa på høyre side av veien før du kjører ned mot sjøen igjen. Det er ca. 2,5 kilometer å gå fra hovedveien til Kvalnes.

Om du har god tid og ønsker deg flere poeng går du videre utover Veines til Sakkosnjarga. Om du tar alle 4 innsjekkingspunktene på Veines får du hele 20 poeng til sammen selv om det bare er 12 km i luftlinje for å nå innom alle.
Veines-Šákkošnjárga 45 besøk 3 poeng
Tur på nordvestsiden av Veines. Fra Kvalnesset på Veines kan du gå videre til Šákkošnjárga å sanke enda flere poeng. Det er ca. 1,5 km bortenfor Kvalnesset, eller 4 km fra hovedveien.

I gamle dager bodde det folk her. Er det noen som har lokalkunnskap som kan fortelle mer slik at vi kan skrive om det?