Turmål

Alexander Kielland minnesmerke 134 besøk 40 poeng
Start turen fra Viste Strandhotell og følg stien til Kielland monumentet. Det er den kjekkeste og er passe lang for de fleste. Ta med niste og kos deg ved sjøen.

Vil du ha en lengre tur, starter du ved Viste Strandhotell og følger gangstien sørover forbi monumentet videre frem til Hafrsfjord bru. Vil du enda lenger, kan du gå helt til «Sverd i fjell» i Møllebukta på Madla.

Ved Viste Strandhotell

Distanse:
6 km.

1 time
Arboret 56 besøk 70 poeng
Arboretet er et flott turområde i all slags vær og til alle årstider, og spesielt tiltrekkende for de mange planteinteresserte. Her dyrkes trær og busker fra nær sagt hele verden.

Bjørndalsfjellet 362 moh 241 besøk 160 poeng
Av alle fjellene rundt Gramstad er Lutsifjellet (Mattirudlå) og Bjørndalsfjellet de to høyeste. Denne turen tar en runde over begge de to flotte toppene. Turen går i variert terreng og har mye fin utsikt å by på, både fra toppunktene og ellers i løypa. Det er en kort, men kupert tur. Fra lettgått kulturmark på Gramstad stiger det bratt opp til snaufjell i høyden, hvor utsikten kan nytes hele veien over heia.

Turen starter i motsatt retning av til Dalsnuten, dvs sørover fra parkeringsplass på merket løype. Etter ca en halv time kommer du til et stikryss. Ta opp til venstre i nordøst retning. Her er det ganske bratt, men ta noen pauser og nyt den flotte utsikten. Når du har kommet opp på Lutsifjellet (346 moh) er du oppe på høyeste punkt av fjellryggen og har en enkel etappe på slutten videre nordøst før du kommer opp på selve Bjørndalsfjellet. Både Lutsifjellet og Bjørndalsfjellet gir flott utsikt over store områder.

Tilbake følges samme ned fra fjellet. Ta til høyre i stikrysset og fortsetter over en haug og bratt ned til gjerdeklyver på andre siden. Stien dreier så ned til Fjogstadveien, som følges tilbake til parkeringsplassen på Gramstad.

Hvordan komme dit:
Fra Sandnes, sving opp til høyre mot Gramstad før Dale.

Parkering:
Samme parkeringsplass som til Dalsnuten.

4,9 km, 362 moh

1 -2 timer
Bukkanuten(Nonsknuten) 472 moh 18 besøk 120 poeng
Dette er en av de aller vakreste fjellturene Sandnes kommune har å by på. Både Dyrafjellet, Husafjellet og Bukkanuten kan bestiges på denne godt merkede turen. Hver av toppene har fantastisk utsikt. Det er en kupert tur med snaufjell i høyden og skog samt vakre tjern i lavere områder.

Hvordan komme dit;
Kjør fylkesvei 316 til Tengesdal. Ta til venstre inn på Veralandsveien rett før Tengesdalvatnet.

Parkering:
I enden av Veradalsveien.

Bynuten 671 moh 11 besøk 200 poeng
Bynuten er det høyeste fjellet og et av de mest populære turmålene i Sandnes kommune. Herfra er det storslått utsikt i alle retninger. Denne flotte turen vil gi deg mange fantastiske naturopplevelser. Området rundt Bynuten inneholder flere topper hvorav Selvikstakken er den mest kjente.

Hvordan komme dit:
Ca. 45 min. kjøring. Ta av mot Lauvik fra motorveien. Ta til høyre i rundkjøring før Vatneleiren mot Lauvik. Der etter til høyre på Fv. 508 mot Oltedal. Parkering i Seldalsheia etter noen kilometer på venstre side.

Ved Fv. 508 / Seldalsheia

Distanse / Toppunkt
12,9 km, 671 moh.

4 - 5 timer
Dalevatn 72 moh 39 besøk 50 poeng
Dalevatnet ble demmet opp under første verdenskrig, blant annet for å forsyne kraftstasjonen på Dale med vann, og for å sørge for ferskvann til Dale psykiatriske sykehus. Det var av naturlige årsaker ikke tillatt å bade i denne flotte innsjøen, men i dag kan du utfolde deg fritt. Dalevatnet byr på flotte soleplasser på berget, og gir mulighet for et svalende bad i det krystallklare ferskvannet.

Kjør forbi Sandnes til Dale psykriatiske sykehus

Ved fotballbanen på DPS

1-2 timer
Dalsnuten 323 moh 60 besøk 70 poeng
Dette er antagelig den mest gåtte fjellturen. Turen til Dalsnuten er kort og går i åpent og oversiktlig terreng. Fra toppen får du fantastisk utsikt vest over Gandsfjorden mot Stavanger, Sandnes og omegn.

Kjør forbi Sandnes til Dale psykriatiske sykehus, eller til Gramstad

Ved fotballbanen på DPS / Gramstad

3,5 km, 323 moh.

Dormålnuten 579 moh 1 besøk 120 poeng
Fra parkeringsplassen går det to broer over Fossbekken, en fra øverst på plassen og en noe lenger nede. Velg en av dem og følg merket sti langs en mindre sidebekk opp den bratte bakken i dalen til høyre. Over bakketoppen holder du til høyre i stiskillet inn til Madlandshytta, en speiderhytte tilhørende Hana KFUK-KFUM. Når du kommer frem til hytta tar du mot høyre og oppover i lia mot nuten.

Hvordan komme dit
Kommer du fra Ålgård på E39, sving inn til venstre etter Limavatnet. Følg så veien opp mot Madland og Brekko. Følg veien mot Madland helt til endes, og forbi gården. Du kjører opp til stor opparbeidet parkeringsplass på grusveg siste stykke.

Stor gratis parkeringsplass i enden av Trodlabakken

3 km, 579 moh.

1-2 timer
Dyrafjellet 579 moh 18 besøk 120 poeng

Hvordan komme dit
Kjør fylkesvei 316 til Tengesdal. Stor parkering med toalett i enden av Tengesdalsvatnet.

I enden av Tengesdalvatnet

Flørlitrappene 740 moh 8 besøk 444 poeng
Flørli ligger på sørsiden av Lysefjorden og er siste anløpssted med rutebåten før Lysebotn. Den idylliske bygda ligger i ei bratt li uten veiforbindelse, og Stavanger Turistforening sin nyrestaurerte hytte er øverste huset i bygda.

Flørlitrappen er 1600 meter lang og går fra sjøen og opp til Ternevatnet, en stigning på 740 m. Trappen har 4444 trinn og er en av verdens lengste tretrapper. Trappene ble restaurert i 2012.

2 rasteplasser på vei opp gjør godt for stramme leggmuskler, og dessuten gir platåene en fin anledning til å snu seg for å nyte den fantastiske utsikten over Flørlibygda langt der nede, og Lysefjorden som strekker seg ut i hele sin lengde. Mot toppen åpner landskapet seg inn mot Frafjordheiene

Etter at siste trinn er tatt, går du fram til demningen. Her kan du velge om du vil fortsette til venstre på rødmerket sti til Langavatn eller Blåfjellenden eller ta til høyre på umerket sti ned til anleggsvei.

Velger du gå ned til Flørli igjen tar du til høyre på kanten av dammen. Ute i terrenget svinger du litt venstre og ser etter noen påler og små varder med svak hvitmaling på. Disse leder leder deg gjennom et uttørket elveleie som du følger nedover. Hold oppsiden av tau som er spent opp to plasser. Etter å ha passert en flott furuskog er du nede på anleggsveien. Sving nedover mot fjorden og etter et lite stykke på vei kommer du til et skilt merket «Flørli». Skiltet peker mot en privat hytte, og etter å ha passert denne, er du inne på rødmerket sti som følges forbi Flørlistølen og videre ned til Flørli.

Rundturen er slutt, og hele runden er 5,9 km lang og gåtid (uten pauser) er 2-3 timer. Turen kan tas som dagstur eller med overnatting på nyoppussede Flørli eller Flørlistølen (som er låst og må hente nøkkel hos STF).

Ferge fra Lauvvik eller Stavanger. Rutetider finner du her;
Frafjordhatten 815 moh 1 besøk 350 poeng
Frafjordhatten ruver 300 meter over omgivelsene og utsikten fra toppen er imponerende. Du ser både Nord-Jæren, Stavanger og Bokn-senderen. I nord og øst får du et flott rundskue over Frafjord- og Espedalsheiene.

Hvordan komme dit:
Kjør fylkesvei 45 til Gilja i Dirdalen. Ta av til fylkesvei 281 mot Frafjord. Følg veien gjennom Frafjordtunnelen.

Rute:
Du kan velge å starte ved Frafjord hytteutleie, eller fra Molaug ca. 5 km. videre på fylkesveien. Turen kan gjøres som en rundtur med start fra et av utgangspunktene, med uansett får du 5 km. på fylkesveien tilbake til parkeringen. Stien er bare delvis merket og har lange motbakker. Ta med turkart og studer turen før du starter. Turen er krevende.

Parkering:
Parkering ved Frafjord hytteutleie. Kr. 50,- i parkeringsavgift.

Parkering Molaug gjøres ved bedehuset, et lite, hvitt hus i høyre veikant like før busskuret ved broa over Frafjordåna. Parker på grusplassen utenfor bedehuset. Gratis parkering.

Distanse / toppunkt:
12,6 km / 15.0 km(rundturen), 815 moh.

5 - 8 timer
Gloppenuten 630 moh 4 besøk 180 poeng
Noe av det første du møter når du kommer til Brekko, er den imponerende profilen av Gloppenuten (630 m.o.h). Den ligger der og kneiser med sin karakteristiske profil og er synlig nesten hvor du befinner deg i Brekko-området. Sett fra vest ser den nesten uinntagelig ut med sine steile fjellsider. Men den merkede stien fører deg lett opp fra baksiden.

Turen starter fra parkeringsplassen i Brekko. Følg turveien til venstre ned mot skiskytterstadion og over brua mot øst når du kommer til utløpet av Litle Foretjørn. Her følger stien elva fra Storavatnet opp Stangabudalen, først på venstre side før den krysser elva på gangsteiner.

Adkomst:
E 39 til Ålgård, Vaula bru. Skiltet Fv videre til Madland/Brekko. Gode parkeringsplasser. Avgift.
Godalen 314 besøk 40 poeng
Det går turvei langs sjøen hele veien fra Strømvik til Breivik. På turen kan du oppleve variert terreng og natur. Her er knudrete berg, store bukter, furuskog, lauvskog, grasbakker og svaberg. I Godalen, Rosenli og Vaisenhusstranda er det tilrettelagte badeplasser.
Hafrsfjord turvei 417 besøk 50 poeng
En spektakulær tur langs Hafrsfjord med svevebro og vei skåret ut med diamantsag(se bildet). Du kan starte fra flere steder og det er mulig å gå fra Møllebukta til kommunegrensen ved Randaberg.
Hellestøstranden 91 besøk 50 poeng
Nyt utsikten utover havet, og solen til den forsvinner i havet.

Kjør RV 510 fra Sola mot Kleppe. Ved Tjelta tar du av mot Vigdel, etter to km finner du parkeringsplassen på venstre side av veien.
Hilleknuten 1209 moh 1 besøk 350 poeng
Hilleknuten ligger i Sirdalsheiene i Vest-Agder. Den er langt fra den høyeste i området, men den er kjent, svært markert og har en formidabel utsikt.

Hvordan komme dit:
Kjør til Sirdal og opp til Fidjeland. Ta av veien til høyre, merket med Høyfjellshotell og skitrekk. Turen starter ved skitrekket. Her er det også skilt til Hilleknuten.

Ved skisenteret

Toppunkt:
1209 moh.

3-4 timer
Husafjellet 474 moh 19 besøk 120 poeng

I enden av Tengesdalvatnet

Hålandsvannet 51 besøk 40 poeng
Hålandsvatnet er et populært turområde som ligger i Stavanger og Randaberg kommune. Det er anlagt tursti rundt hele vannet som er rundt 7,9 km lang, og det er lys langs hele stien. Gapahuk ved vannet.

Det er flere adkomster og parkeringsmuligheter rundt vannet.
Kjæragbolten 1000 moh 2 besøk 350 poeng
Med sine 1000 meter loddrette meter er Kjerag majesteten i Lysefjorden.
Turen starter med kraftig stigning over den første fjellryggen. Herfra bærer det utfor til Litle Storedal, hvor du på ny skal forsere en kraftig stigning. Fra utløpet av Storedalen følges en bratt egg opp på selve Kjeragmassivet. Når toppen er nådd, leder stien i åpent og lett terreng fram til varden på Nesatind. Kjeragbolten ligger ca. 300 meter sør for varden med veiviser til Kjeragbolten.

Retur til Øygardstølen samme vei. Hele turen går på merket sti i kupert terreng og har en høydeforskjell på 570 meter. Store deler av turen går på bart fjell. Turopplevelsen blir ekstra fin hvis du kombinerer den med en båttur langs Lysefjorden fra Stavanger.

Hvordan komme dit:
Utgangspunktet for turen er Øygardstøl. For å komme dit kan du ta ferje fra Lauvvik til Lysebotn. Fra Lysebotn kjører du opp de berømte hårnålsvingene til parkeringsplassen ved Øygardstøl. Her er det kr.150,- i parkeringsavgift. Et annet alternativ er å starte fra Stavanger og kjøre E39 til Ålgård, her følger du deretter Fv45 gjennom Hunnedal og Sirdal. Det er skiltet fra Sirdal til Lysebotn (152 kilometer).

Parkering:
Parkeringsplassen ved Øygardstøl. Kr.150,- i parkeringsavgift.

10 km, 1000 moh.

5-6 timer
Kleppevarden rundt 47 besøk 50 poeng
Parker ved Kleppe kirke eller Folkehøgskolen. Turen går gjennom de vestre delene av Klepp og innom et par av dei høyeste punktene i Klepp; Kleppevarden og Hålandsfjell.

Lifjellet 282 moh 40 besøk 70 poeng
Lifjell er et av de beste utsiktspunktene i Stavanger og Sandnes. Fra toppen er det en fantastisk utsikt over Gandsfjorden, Ryfylkefjordene og de store byene.

Kjør forbi Sandnes til Dale psykriatiske sykehus

Ved fotballbanen på DPS

6,5 km, 282 moh.

2 - 3 timer
Lille Stokkavann 190 besøk 30 poeng
Lille Stokkavann en liten innsjø som ligger ved siden av Store Stokkavann. Møllebekken som renner fra vannet til Store Stokkavann er det største tilløpet dit. Lille Stokkavann er omkranset av grønne friområder som veksler mellom skog, noe jordbruk og gammelt kulturlandskap. Turen rundt vannet er 2,5 km.
Mattirudlå 346 moh 231 besøk 120 poeng
Turen starter i motsatt retning av til Dalsnuten, dvs sørover fra parkeringsplass på merket løype. Etter ca en halv time kommer du til et stikryss hvor videre sør fører deg bratt ned til Lutsi. Du skal imidlertid opp til venstre i nordøst retning. Her er det ganske bratt, men ta noen pustepauser i bakken og nyt den flotte utsikten bl.a ned mot Lutsivatnet. Når du har kommet opp på Lutsifjellet ta til venstre opp til det høyeste punktet til Mattirudlå.

Nå kan du følge stien videre til Bjørndalsnuten, eller ta til venstre i stikrysset og fortsetter over en haug og bratt ned til gjerdeklyver på andre siden. Stien dreier så ned til Fjogstadveien, som følges tilbake til parkeringsplassen på Gramstad.

Hvordan komme dit:
Fra Sandnes, sving opp til høyre mot Gramstad før Dale.

Parkering:
Samme parkeringsplass som til Dalsnuten.

Toppunkt
346 moh.

Midgardsormen bru 5 besøk 50 poeng
Flott tur for hele familien langs Frøylandsvatnet fra Sandtangen på Bryne inkludert en runde i lysløypa i Njåskogen. Her får du med deg den flotte broa Midgardsormen som er bygget på initiativ av Brynes Vel. Brua er 2 meter bred og 230 meter lang og et flott skue.
Mosvannet 482 besøk 20 poeng
Stien rundt Mosvannet er en turperle nær Stavanger sentrum. Det er en fin tur som passer for hele familien, og tar ca. 40-50 min.
Månafossen 9 besøk 150 poeng
Månafossen er en av fylkets vakreste og mektigste fossefall som ligger innerst i Frafjord i Gjesdal kommune, Rogaland. Fossen har et fritt fall på 92 meter. Utsikten til fossen er vanskelig tilgjengelig da det er bratt og ulendt opp til utsiktspunket der man kan betrakte fossen. På de bratteste stedene er det satt opp trapper og kjetting slik at man skal komme seg frem til utsikten.

Hvordan komme dit:
Kjør fra RV45 fra Ålgård til Gilja. Kjør videre gjennom tunellen til Frafjord. Følg deretter skiltingen «Månafossen» frem til parkeringsplassen. Det tar ca. 1 time å kjøre hver vei fra Stavanger til parkeringsplassen og utgangspunktet for turen.

Parkering:
Stor parkering mot avgift i enden av veien.

Distanse:
1 km

1 time
Naturparken i Harestadmyra 260 besøk 30 poeng
Fra gammelt av har Harestadmyra vært den største torvmyra i bygda. Det tidligere myrområdet ble for tyve år siden omdannet til en park med to utgravde nye tjern midt i området; Svaletjernene. Turstien slynger seg rundt de to tjernene, og det er plassert ut flere benker rundt tjernene.
Preikestolen 604 moh 11 besøk 280 poeng
Preikestolen er den mest kjente turistattraksjonen i Ryfylke og Rogaland. Den rager 604 meter over Lysefjorden.

Turen tar ca 4 timer tur/retur, i småkupert terreng med en høydeforskjell på 350 meter, ca 6 km. Den største opplevelsen får en på toppen av platået. Det er gode badevann og rasteplasser langs stien.

Hvordan komme dit:
Ta ferje fra Stavanger til Tau. Kjør sørover langs Nasjonal turistvei Ryfylke og følg skiltingen til Preikestolen. Parkering ved Preikestolen fjellstue. Eller kjør til Lauvvik og ta ferje fra Lauvvik til Oanes. Følg Nasjonal turistvei Ryfylke og skiltingen til Preikestolen.
Resasteinen 343 moh 42 besøk 80 poeng
Denne svære steinen ligger på vei opp mot(eller ned) toppen av Skjørestadfjellet.

Kjør forbi Sandnes til Dale psykriatiske sykehus eller Gramstad

Ved fotballbanen på DPS / Gramstad

Sandvatn 2 besøk 280 poeng
Hytta ligger i karrig og åpent høyfjellsterreng like ved utløpet av Sandvatnet. Hytta er lett tilgjengelig og blir mye brukt både sommer, høst og vinter. Du kan kjøre til Lortabu i Hunnedalen, der turen starter for mange.

Selvikstakken 597 moh 8 besøk 200 poeng
Turen starter på anleggsvei med samme utgangspunkt som for Bynuten. Etter en stund kommer du til kryss med skilt mot Bynuten, men gå litt videre før du tar til høyre under noen høyspentmaster. Følg så merket sti forbi idylliske tjern i lett kupert terreng.

Like etter Buløytjernet går det bratt oppover. Du bør unne deg en pust eller to i bakken, for nå begynner du å få flott utsikt mot Høgsfjorden, Forsand og Lysefjorden. Når du kommer opp her, skal du litt ned før du begynner siste stigning til toppen av Selvikstakken. Fra toppen har du flott utsikt over store områder. Selvikstakken er mindre kjent enn Bynuten, men har definitivt den flotteste utsikten.

Ved Fv. 508 / Seldalsheia

11 km, 597 moh.

3 - 4 timer
Skjørestadfjellet 343 moh 35 besøk 90 poeng
Skjørestadfjellet er det høyeste punkt på fjellryggen mellom Resasteinen og Dalevatn. Foruten flott ustikt er finnes det rester av et flyvrak fra andre verdenskrig.

Hvordan komme dit:
Kjør forbi Sandnes til Dale psykriatiske sykehus eller Gramstad.

Parkering:
Ved fotballbanen på DPS / Gramstad.

6 km, 343 moh.

2 - 3 timer.
Steinkjerringa 240 moh 4 besøk 50 poeng
Emelankton Aadnesen på Nærbø døde i 1995, 105 år gammel. Men Steinkjerringa hans står igjen på steinen sin og skal minne jærbuene om "å vera trufaste mot land og folk". Egentlig skulle hun ha stått i Stavanger, ved Kongsgård, som del av det monumentale verket "Fortiden". Men kunstneren S. Neandros(Sigurd Sørendsen) gikk lei og dro til Amerika. Skulpturen ble stående på Stavanger jernbanestasjon i 25 år, og skulle ødelegges da Emelankton tok affære. Han organiserte en innsamling, fraktet statuen til Vigrestad med toget, og videre med bil og slede til Aniksdalsheia.

To år brukte hester og ungdommar fra Nærbø og Varhaug på å dra den tre tonn tunge "Mor Norge" ut til steinen der hun nå sitter. I 1927 var "Steinkjeringjå" på plass. Bare nesen hennes var blitt borte på veien.

Kjør rv. 44, ta av til rv.504, følg skilt til Homavatnet

Holmavatnet

Tid tur/retur:
1 - 1½ time, kan fint kombineres med Synesvarden (flatt terreng)
Stokkalandsvannet 5 besøk 30 poeng
Stokkelandsvannet ligger på Ganddal i Sandnes. Turen rundt vannet er om lag 4 km lang hvor det meste av underlaget er grus.
Storaberget 342 moh 14 besøk 120 poeng
En tur til Storaberget byr på eldre og nyere kulturminner og en fantastisk utsikt fra toppen.

Store Skykula 906 moh 1 besøk 300 poeng
Skykula på 906 m.o.h er den høyeste toppen i det flotte høyfjellsterrenget mellom Ørsdalen og Gyadalen.

Adkomst:
E39 til Bjerkreim sentrum. Følg skiltet vei til Lauperak via Tjørn. Ta til høyre i kryss ved nedkjøring til Lauperak. Parkering ved Skineldvatnet.
Store Stokkavann 96 besøk 30 poeng
Runden rundt Store Stokkavann er en flott naturopplevelse og en av Stavangers mest populære turer. Det er anlagt 8,2 km grusvei rundt hele vannet. Det er flere adkomster og parkeringsmuligheter rundt vannet.
Stortofjellet 204 moh 6 besøk 80 poeng
Kort tur i Melsheia. Rødmerket sti. Starter ved lysløypa.

Synesvarden 360 moh 3 besøk 50 poeng
Synesvarden er et friluftsområde på Høgjæren 360 moh. Synesvarden landskapsområde ble fredet i 1993 og er omlag 14 km² stort lyngheiområde i Hå kommune og Time kommune med utsikt over store deler av Jæren. Ca 3 km sørvest for Synesvarden står Steinkjerringa, eller «Mor Norge» som den også kalles.

Kjør rv. 44, ta av til rv.504, følg skilt til Homavatnet

Holmavatnet

Tid tur/retur:
1 - 1½ time, kan fint kombineres med Steinkjerringa (flatt terreng)
Sørmarka 339 besøk 40 poeng
Navnet Sørmarka ble til som en praktisk samlebetegnelse for turområdene
Ullandhaug, Auglendshøyden og Hinnamarka. Området er på ca ca 3km2 med Ullandhaug som det høyeste punktet på 135 moh.
Tungeneset 270 besøk 80 poeng
5 kilometer lett tur langs kysten på nordspissen av Jæren.

Urdalsknuten 1434 moh 400 poeng
Vest-, og austagders høyeste topp. Denne turen starter fra turisthytta Svartenut.

Vannassen 810 besøk 30 poeng
Vannassen er en liten innsjø i Stavanger kommune med friområde og parkområde rundt, plassert ved Åsen ovenfor Hillevåg.
Varden 274 moh 1 besøk 70 poeng
Denne turen starter ved Fugleparken, like ved Lye stadion, som var ferdig like etter år 2000. Her er det god parkering.

Vinjakula 907 moh 4 besøk 300 poeng
Vinjakula er Bjerkreims høyeste fjelltopp med sine 907 moh. På vei opp passeres flere idylliske tjern og fine utsiktspunkter. Det er en tur med mye stigning og bratte bakker, men belønningen er en utsikt som nesten tar pusten fra deg.

Hvordan komme dit:
Fra E39 svinger du inn på fylkesvei 503 i Vikeså, skiltet mot Byrkjedal. Følg fylkesveien til Veen.

Parkering:
Parkeringsplass på høyre side 50 meter etter innkjørselen til Veen camping. Kr. 30,- i parkeringsavgift.

Rute:
Gå 50 meter tilbake på fylkesveien og ta til venstre inn på grusveien mot Veen camping. Følg veien langs elva frem til et stort grisehus. Ta til venstre bak grisehuset, hvor første merkepåle finnes, og fortsett bratt oppover lia på traktorveien. Denne følger du til endes og følger der etter merket rute. Første skilting til Vinjakula finnes et stykke oppe i lia.

12,5 km, 907 moh.

5 timer
Vådlandsknuten 811 moh 5 besøk 250 poeng
Dette er en utrolig fin rundtur i den vakre Madlandsheia som går via Vådlandsknuten, som har en fantastisk utsikt over fjellheimen. Stien er godt merket og fører deg gjennom naturskjønne omgivelser med flotte vann og tjern. En skikkelig turperle.

Stor gratis parkeringsplass i enden av Trodlabakken

11,6 km, 811 moh.

4-5 timer
Vårlivarden 387 moh 15 besøk 90 poeng
Denne populære rundturen til Vårlivarden er en av klassikerne i Sandnes. Turen går over den høyeste toppen i området og byr på utsikt mot Stavanger, Ryfylke med Tau og Jørpeland, Høgsfjorden innover mot Forsand.

Hvordan komme dit:
Kjør riksvei 13 fra Sandnes mot Hommersåk. Ta av mot Ims i enden på Lutsivatnet. Følg riksveien rundt Storaberget og videre forbi Fløysvik inn til Horve, hvor du svinger inn på smalere, bratt vei ved skilt til Vårli. Følg denne veien helt til endes. Siste stykke går på grusvei til stor parkeringsplass på Myrland.